ปัจจัยเชิงสาเหตุที่ส่งผลต่อการลดพฤติกรรมเสี่ยงของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น สังกัดสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 18
Keywords:
ปัจจัยเชิงสาเหตุ, พฤติกรรมเสี่ยง, นักเรียนAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยเชิงสาเหตุที่ส่งผลต่อการลดพฤติกรรมเสี่ยงของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 18 เพื่อพัฒนาโมเดลความสัมพันธ์ โครงสร้างเชิงเส้นของปัจจัยเชิงสาเหตุ และเพื่อตรวจสอบความตรงของโมเดลโครงสร้างเชิงเส้นของปัจจัยเชิงสาเหตุ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 18 จำนวน 958 คน ตัวแปรที่ศึกษาประกอบด้วย ความสัมพันธ์ของครอบครัว อิทธิพลของสื่อ สภาพแวดล้อม ในชุมชน ลักษณะสังคมและวัฒนธรรม ประสบการณ์ส่วนบุคคล ลักษณะกลุ่มเพื่อน และพฤติกรรมเสี่ยงของนักเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative method) โดยการสัมภาษณ์ เชิงลึก (In-depth interview) เพื่ออธิบายปรากฏการณ์ของปัจจัย และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ใช้โปรแกรม Amos ในการตรวจความตรงเชิงโครงสร้างของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ ผลการวิจัยพบว่า โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุการลดพฤติกรรมเสี่ยงของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ คือ ได้ค่าจากค่าไคว์-สแควร์ (X2) = 533.288 p = .00 df = 241 (X2/ df = 2.21 Comparative Fit Index (CFI) = .9 Goodness of Fit Index (GFI) = .95 Adjust Goodness of Fit Index (AGFI) = .94 Root Mean Squares Error of Approximation (RMSEA) = .03 ตัวแปรในโมเดลสามารถอธิบายความแปรปรวนของตัวแปรการลดพฤติกรรมเสี่ยงของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นได้ร้อยละ 83 The objectives of this research were 1) to study the causal factors affecting risk behaviors of junior high school students studying in schools under the Secondary Educational Service Area Office 18, and 2) to develop and verify the Linear Structural Relationship Model of the causal factors affecting the risk behaviors of junior high school students studying in schools under the Secondary Educational Service Area Office 18. The total number of sample groups was 958 junior high school students studying in schools under the Secondary Educational Service Area Office 18. The variables which were the factors examined in this study consisted of family relationships, influence of media, living environment in the community, types of society and living norms, student personal experience, groups of friends, and characteristics of risk behaviors of the students. To explain the phenomenon of the predicted causal factors which could reduce the risk behaviors of the lower secondary school students, the design of Qualitative research was employed in the first part of this research design. In this part, some students were asked to attend an in-depth interview session with the researcher. Later on, the design of a quantitative data analysis was conducted and the obtained data was analyzed by the Amos program to find out the structural validity of the causal relationship model. The finding in this study shows that the causal relationship model aiming at reducing the risk behaviors of the lower secondary school students was consistent with the empirical data as follows: (X2) = 533.288, p = .00, df = 241, X2/ df = 2.21, Comparative Fit Index (CFI) = .97, Goodness of Fit Index (GFI) = .95, Adjust Goodness of Fit Index (AGFI) = .94, Root Mean Squares Error of Approximation (RMSEA) = .03. The testified variables in the model were found accounting for 83 percent of the variance of the reduction of the risk behaviors of the lower secondary school students.Downloads
Issue
Section
Articles