ความสัมพันธ์ระหว่างความสนุกในสถานที่ทำงานและความผูกพันในงาน โดยมีการเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการและอายุทางอัตวิสัยเป็นตัวแปรส่งผ่านในกลุ่มบุคลากรอาวุโส

The Relationship between Workplace Fun and Work Engagement: The Mediating Roles of Informal Learning and Subjective Age among Older Employees

Authors

  • มนัส อุ่นใจ
  • เจนนิเฟอร์ ชวโนวานิช

Keywords:

ความสนุกในสถานที่ทำงาน, ความผูกพันในงาน, การเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการ, อายุทางอัตวิสัย, บุคลากรอาวุโส, Workplace fun, Work engagement, Informal learning, Subjective age, Older employees

Abstract

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลส่งผ่านของการเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการและอายุทางอัตวิสัยต่อความสัมพันธ์ระหว่างความสนุกในสถานที่ทำงานและความผูกพันในงานของบุคลากรอาวุโส โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างบุคลากรอาวุโสที่ปฏิบัติงานกับองค์การภาคเอกชน ในประเทศไทย จำนวน 208 คน มีอายุระหว่าง 40 ถึง 65 ปี ใช้แบบสอบถามออนไลน์ การวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมาน รวมทั้งการวิเคราะห์สถิติการทดสอบตัวแปรส่งผ่าน ผลการวิจัยพบว่า ความสนุกในสถานที่ทำงานมีความสัมพันธ์ทางบวกกับความผูกพันในงาน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (β = .64, t = 7.188,  SE = .09, 95% ของช่วงชั้นความเชื่อมั่น [.464, .815], p < .01) การเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการเป็นตัวแปรส่งผ่านระหว่างความสนุกในสถานที่ทำงานและความผูกพันในงาน (β = .10, t = 2.860, SE = .04, 95% ของช่วงชั้นความเชื่อมั่น [.029, .196])  ในขณะที่ อายุทางอัตวิสัยไม่ใช่ตัวแปรส่งผ่านระหว่างความสนุกในสถานที่ทำงานและความผูกพันในงาน สรุปได้ว่าการเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการเป็นตัวแปรส่งผ่านบางส่วนระหว่างความสนุกในสถานที่ทำงานและความผูกพันในงานในบุคลากรอาวุโส เมื่อความสนุกในสถานที่ทำงานสูงบุคลากรอาวุโสมีแนวโน้มที่จะเกิดการเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการและส่งผลไปยังความผูกพันในงานในที่สุด ผลการศึกษานี้สามารถใช้เป็นแนวทางสำหรับองค์การเพื่อนำไปออกแบบสภาพแวดล้อมการทำงานและพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบไม่เป็นทางการให้เหมาะสมกับบุคลากรอาวุโส  This research aimed to investigate the mediating roles of informal learning and subjective age in the relationship between workplace fun and work engagement among older employees in the private sectors of Thailand. The study was conducted by collecting data from 208 older employees (i.e., between the ages of 40 and 65 years). Data from the online questionnaire were analyzed by using descriptive and inferential statistics, including mediation analysis (PROCESS macro). The results showed that workplace fun was positively associated with work engagement (β = .64, t = 7.188, SE = .09, 95% CI [.464, .815], p < .01). Informal learning was found to be a significant mediator between workplace fun and work engagement (β = .10, t = 2.860, SE = .04, 95% CI [.023, .196]). However, subjective age did not play a significant mediating role between workplace fun and work engagement. In summary, informal learning partially mediated between workplace fun and work engagement. When workplace fun is high, older employees are more likely to show higher informal learning, thus leading to higher work engagement. The findings provide implications such that organizations can design fun environments in the workplace and support informal learning for older employees.

References

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2565). สถิติแรงงาน http://statbbi.nso.go.th/staticreport/page/sector/th/02.aspx

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2008). Towards a model of work engagement. Career Development International, 13(3), 209-223. https://doi.org/10.1108/13620430810870476

Barak, B. (2009). Age identity: A cross-cultural global approach. International Journal of Behavioral Development, 33(1), 2-11. https://doi.org/10.1177/0165025408099485

Burmeister, A., Wang, M., & Hirschi, A. (2020). Understanding the motivational benefits of knowledge transfer for older and younger workers in age-diverse coworker dyads: An actor-partner interdependence model. J Appl Psychol, 105(7), 748-759. https://doi.org/10.1037/apl0000466

Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104. https://doi.org/https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98

Cristobal, E., Flavián, C., & Guinaliu, M. (2007). Perceived e-service quality (PeSQ) : Measurement validation and effects on consumer satisfaction and web site loyalty. Managing service quality, 17(3), 317 - 340. https://doi.org/10.1108/09604520710744326

Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499-512. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499

George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update. (10th edition ed.). Pearson.

Goecke, T., & Kunze, F. (2020). “How old do you feel today at work?” Work-related drivers of subjective age in the workplace. European Journal of Work and Organizational Psychology, 29(3), 462-476. https://doi.org/10.1080/1359432x.2020.1724098

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. Pearson Prentice Hall.

Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis : a regression-based approach / Andrew F. Hayes.

Jeong, S., Han, S. J., Lee, J., Sunalai, S., & Yoon, S. W. (2018). Integrative Literature Review on Informal Learning: Antecedents, Conceptualizations, and Future Directions. Human Resource Development Review, 17(2), 128-152. https://doi.org/10.1177/1534484318772242

Kahn, W. A. (1990). PSYCHOLOGICAL CONDITIONS OF PERSONAL ENGAGEMENT AND DISENGAGEMENT AT WORK. Academy of Management Journal, 33 No. 4, 692-724.

Kastenbaum, R., Derbin, V., Sabatini, P., & Artt, S. (1972). “The ages of me”. Toward personal and interpersonal definitions of functional aging. Internal Journal of Aging and Human Development, 3, 197–211.

Kooij, D. T. A. M., Jansen, P. G. W., Dikkers, J. S. E., & De Lange, A. H. (2010). The influence of age on the associations between HR practices and both affective commitment and job satisfaction: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 31(8), 1111-1136. https://doi.org/10.1002/job.666

Kortsch, T., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2019). Learning @ work: informal learning strategies of German craft workers. European Journal of Training and Development, 43(5/6), 418-434. https://doi.org/10.1108/ejtd-06-2018-0052

Lee, A. Y.-P., Chang, P.-C., & Chang, H.-Y. (2022). How workplace fun promotes informal learning among team members: a cross-level study of the relationship between workplace fun, team climate, workplace friendship, and informal learning. Employee Relations: The International Journal, 44(4), 870-889. https://doi.org/10.1108/er-06-2021-0251

Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2003). Demonstrating the value of an organization's learning culture: the dimensions of the learning organization questionnaire. Advances in developing human resources, 5(2), 132-151. https://doi.org/10.1177/1523422303251341

McDowell, T. (2004). Fun at work: Scale development, confirmatory factor analysis, and links to organizational outcomes. Alliant International University, San Diego.

Noe, R. A., Tews, M. J., & Marand, A. D. (2013). Individual differences and informal learning in the workplace. Journal of Vocational Behavior, 83(3), 327-335. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.06.009

Plester, B., & Hutchison, A. (2016). Fun times: the relationship between fun and workplace engagement. Employee Relations, 38(3), 332-350. https://doi.org/10.1108/er-03-2014-0027

Robinson, D., Perryman, S., & Hayday, S. (2004). The drivers of employee engagement.

Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire A Cross-National Study. Educational and Psychological Measurement, 66, 701-716.

Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies 3, 3, 71–92. https://doi.org/https://doi.org/10.1023/A:1015630930326

Tews, M. J., Michel, J. W., & Allen, D. G. (2014). Fun and friends: The impact of workplace fun and constituent attachment on turnover in a hospitality context. Human Relations, 67(8), 923-946. https://doi.org/10.1177/0018726713508143

Tews, M. J., Michel, J. W., & Noe, R. A. (2017). Does fun promote learning? The relationship between fun in the workplace and informal learning. Journal of Vocational Behavior, 98, 46-55. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.09.006

Tsaur, S.-H., Hsu, F.-S., & Lin, H. (2019). Workplace fun and work engagement in tourism and hospitality: The role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 81, 131-140. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.03.016

Tyupa, S. (2011). A theoretical framework for back-translation as a quality assessment tool. New Voices in Translation Studies, 7(1), 35–46.

Watkins E Karen, & Marsick J Victoria. (1990). Theory of Informal and Incidental Learning.

Watkins, K. E., Marsick, V. J., Wofford, M. G., & Ellinger, A. D. (2018). The Evolving Marsick and Watkins (1990) Theory of Informal and Incidental Learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 2018(159), 21-36. https://doi.org/10.1002/ace.20285

Weiss, M., Weiss, D., & Zacher, H. (2022). All set in stone? How essentialist beliefs about aging affect older workers' motivation to continue working beyond retirement age. Journal of Organizational Behavior, 43(8), 1446-1461. https://doi.org/10.1002/job.2647

Ye, Z., & Post, T. (2020). What age do you feel? – Subjective age identity and economic behaviors. Journal of Economic Behavior & Organization, 173, 322-341. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2019.08.004

Additional Files

Published

2024-06-28

Issue

Section

Articles