การตลาดภายในต่อการมุ่งเน้นผู้เสียภาษีและคุณภาพการให้บริการ ในบริบทขององค์การภาครัฐ

Internal Marketing to Taxpayer Orientation and Service Quality in the context of Government Organization

Authors

  • อุษณิษา อร่ามเสาวภาคย์
  • สมบัติ ธำรงสินถาวร
  • ศรัญยา แสงลิ้มสุวรรณ
  • สานนท์ อนันทานนท์

Keywords:

การตลาดภายใน, การมุ่งเน้นผู้เสียภาษี, คุณภาพการให้บริการ, Internal Marketing, Taxpayer Orientation, Service Quality

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลการตลาดภายใน ที่ส่งผลต่อการมุ่งเน้นผู้เสียภาษี และคุณภาพการให้บริการ ในบริบทของกรมสรรพากร ซึ่งเป็นองค์การภาครัฐ ผู้วิจัยดำเนินการวิจัย โดยใช้การวิจัยเชิงคุณภาพ รวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth interview) โดยเครื่องมือในการวิจัย  คือ แบบแนวทางการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง (Semi-structure Interview) มีลักษณะคำถามแบบปลายเปิด (Open ended) จำนวน 7 ข้อ เพื่อให้กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ (Key informants) แสดงความคิดเห็นอย่างอิสระ จำนวน 20 คน ผลการวิจัยพบว่า การตลาดภายในเป็นกระบวนการบริหารจัดการ ที่ได้นำแนวทางการตลาดมาประยุกต์ใช้อย่างต่อเนื่องและเป็นระบบ โดยให้ความสำคัญกับเจ้าหน้าที่เปรียบเสมือนเป็นลูกค้าภายใน มุ่งเน้นการพัฒนาเจ้าหน้าที่ให้เป็นบุคลากรที่มีประสิทธิภาพ และตอบสนองความต้องการของเจ้าหน้าที่ได้อย่างครอบคลุมตรงจุด เพื่อให้เจ้าหน้าที่เกิดความสุข และมีขวัญกำลังใจในปฏิบัติงานจนก่อให้เกิดความผูกพันต่อองค์กร ตระหนักถึงพันธกิจที่กรมสรรพากรมีต่อผู้เสียภาษี กระตุ้นการสร้างจิตสำนึกที่ดีในการให้บริการ เพื่อช่วยให้กรมสรรพากรสามารถส่งมอบบริการที่มีคุณภาพ สร้างความพึงพอใจ แก่ผู้เสียภาษี และบรรลุเป้าหมายตามพันธกิจของกรมสรรพากร ทั้งนี้ องค์ประกอบของการตลาดภายใน ประกอบด้วย 8 ปัจจัย ได้แก่ การฝึกอบรมและพัฒนา การสื่อสารภายใน การให้รางวัลและแรงจูงใจ การเสริมสร้างพลังอำนาจ การบริหารจัดการความหลากหลาย ภาวะผู้นำแห่งการเปลี่ยนแปลง การสนับสนุนจากองค์กร การประสานงานและบูรณาการร่วมกันระหว่างหน่วยงาน  This research has an objective to study the impact of internal marketing that has an influence on taxpayer orientation and service quality in the context of the revenue department which is the government organization. The researcher conducts this research in the form of a qualitative study gathering and analyzing data via an in-dept interview using interview guide on seven open-ended questionnaires. Twenty key informants were interviewed on semi-structure type of survey in order for them to express opinions freely. The research finds that internal marketing is a form of management procedures which have applied marketing strategies emphasizing the importance of officers and perceive them as clients. This aims to develop officers to be qualified staffs and also to satisfy their requirements such as bringing joys, moral supports, staff’s engagement to the organization. These practices also apply to the revenue department’s responsibility to taxpayers, stimulate awareness in taxpayers’ services in order to meet the revenue department’s mission. Hence, the component of internal marketing consist of 8 factors is comprised of training and development, internal communication, reward and motivation, empowerment, diversity management, transformational leadership, organizational support, interfunctional coordination & intergration.     

References

กรมสรรพากร.(2561). รายงานประจำปี 2561. เข้าถึงได้จาก http://www.rd.go.th

กรมสรรพากร. (2563). รายงานการบริหารทรัพยากรบุคคล ประจำปีงบประมาณ พ.ศ.2563 กรมสรรพากร. เข้าถึงได้จาก http://www.rd.go.th

จันทรธิลา ศรีกระจ่าง, ธนกร สิริสุคันธา, และปิยกนิฏฐ์ โขติวนิช. (2559). กลยุทธ์การตลาดภายใน ความพึงพอใจในการทำงาน ความผูกพันต่อองค์การ ผลการปฏิบัติงานของบุคลากร โรงพยาบาลเอกชนไทย. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา, 11(1), 155-171.

ธนุตร์ เอี่ยมอร่าม. (2559). การจัดการตลาดภายใน: แหล่งกำเนิดของความได้เปรียบในการแข่งขันภายใน องค์กร. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยธนบุรี, 10(21), 104-116.

ณัฎฐ์ บุญด้วง และวรพล วังฆนานนท์. (2563). ผลของการตลาดภายใน การบูรณาการโซ่อุปทานภายในและคุณภาพการบริการภายในที่มีผลต่อความพึงพอใจของพนักงานในธุรกิจร้านสะดวกซื้อในประเทศไทย. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม, 10(2), 9-16.

อัศน์อุไร เตชะสวัสดิ์. (2552). แนวคิดการตลาดภายในเพื่อประสิทธิผลทางการตลาดขององค์กร. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย, 29(1), 189-204.

Abbas R. A., & Riaz M. T. (2018). The effect of internal marketing dimensions on organizational commitment of employees: An Investigation among Private Banks in Faisalabad, Pakistan A study based on different dimensions of internal marketing). European Online Journal of Natural and Social Sciences. 7(1), 147-165. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/ 322899162

Akbari, M., Seyyed Amiri, N., Imani, S., Rezaeei, N. & Foroudi, P. (2017). Why leadership stylematters: a closer look at transformational leadership and internal marketing. The Bottom Line, 30(4), 258–278.

Berhanu L. (2020). The Effect of Internal Marketing on Employees’ Customer Orientation in Case of Dashen Bank. (Master’s thesis). St. Mary University. Ethiopia

Bruin L. D., Lombard M. R., & Heydenrych C. D. M. (2020). Internal marketing, service quality and perceived customer satisfaction An Islamic banking perspective. Journal of Islamic Marketing Emerald Publishing Limited. 12 (1), 199-224. Retrieved from https://www.emerald.com/insight /content/doi/10.1108/JIMA-09-20190185/full/html doi.org/10.1108/JIMA-09-2019-0185

Choi E.K. & Joung H.W. (2017). Employee job satisfaction and customer-oriented behavior: A study of frontline employees in the foodservice industry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 16(3), 235-251.

Dessalegn M. (2019). The Effect of Internal Marketing on Service Quality: An Empirical Study of the Banking Industry in Ethiopia. Master Thesis, Addis Ababa University. Ethiopia.

Kowa J.B., Wakibi A., & Ong’unya G.O. (2019). The Effect of Internal Marketing on Quality Health Service Delivery in the Public Sector: A Case Study of a Local Government in Uganda. African Journal of Business Management. doi: 10.5897/AJBM2019.8789

Kundu S. C., & Mor A. (2016). Effect of Diversity Management on Employees’ organizational Commitment: A Study of Indian Organisations. Journal of Strategic Human Resource Management. 5(1), 16-22.

Nigussie Y., & Hiruy Y. M. (2018). Effects of Internal Marketing on Employees’ Customer Orientation in Ethiopian Airlines. Journal of Marketing and Consumer Research, 43, 45-54.

Rihayana I. G., Salain P. P. P., & Rismawan P. A. E. (2021). Internal Marketing as a Basic in Building Job Satisfaction and Service Quality in Non-Star Hotel in Denpasar. International Journal of Applied Business and International. 6(2), 13-24.

Salehzadeh R., Pool J. K., Tabaeeian R. A., Amani M., & Mortazavi M. (2017). The Impact of Internal Marketing and Market Orientation on Performance: An Empirical Study in Restaurant Industry. Emerald publishing Limited. doi/10.1108/MBE-02-2016-0009/full/htmldoi.org/ 10.1108/MBE-02-2016-0009

Sarker Md. A. R., & Ashrafi D. M. (2018). The relationship between internal marketing and employee job satisfaction: A study from retail shops in Bangladesh. Journal of Business and Retail Management Research. 12(3), 149-159.

Sohail M.S., & Jichul J. (2017). Understanding the relationships among internal marketing practices, job satisfaction, service quality and customer satisfaction: An empirical investigation of Saudi Arabia’s service employees. International Journal of Tourism Sciences, 17(2), 67-85.

Thamkuekool N. (2020). Influence of Transformational Leadership on Internal Maketing and Organizational Commitment. Panyapiwat Journal, 12(3), 63-74.

Zoghby J. C. (2022). The Diversity Ecosystem: Toward An Understanding of Its Role on Internal Marketing In Diversity Goals and Outcomes. Doctor of Philosophy Dissertation, University of South Alabama. USA.

Zerhiun B. (2017). Effect of Internal Marketing on Employees’ Customer Orientation (A Case of Commercial Bank of Ethopia). Master Thesis, Addis University. Ethiopia.

Additional Files

Published

2023-06-15

Issue

Section

Articles