พฤติกรรมและการใช้ประโยชน์จากเว็บไซต์เครือข่ายสังคมเฟซบุ๊ค
Keywords:
เฟซบุ๊ค, เครือข่ายสังคมออนไลน์, เว็บไซต์, Facebook, Social networking sites, UsesAbstract
บทคัดย่อ Facebook (เฟชบุ๊ค) เป็นเว็บไซต์เครือข่างสังคมที่ได้รับความนิยมมากที่สุดในกลุ่มผู้ใช้อินเตอร์เน็ตในประเทสไทยปัจจุบัน การศึกษาถึงสภาพและเหตุผลในการใช้เว็บไซต์ดังกล่าวช่วยสร้างความเข้าใจบทบาทของเฟชบุ๊ค ทีมีต่อการดำเนินชีวิตและผลที่มีต่อบุคคลและสังคม งานวิจัยนี้จึงมีจุดประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้และการใช้ประโยชน์จากเฟชบุ๊คของผู้ใช้ วิธีวิจัยปะกอบด้วยการวิจัยเชิงสำรวจโดยเก็บข้อมูลจากผู้ใช้เฟชบุ๊คทั่วประเทศจำนวน 1,033 คน การสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ใช้จำนวน 39 คน และการสนทนากลุ่มจำนวน 2 กลุ่ม ผลการวิจัยพบว่าผู้ใช้กว่าร้อยละ 65 เข้าใช้เฟชทุกวัน และเกือบร้อยละ 28 ใช้มากกว่า 4 ชั่วโมงต่อวัน ในส่วนของการใช้ประโยชน์เฟชบุ๊คสามารถตอบสนองความต้องการของผู้ใช้ในหลายด้าน ผู้ใช้ส่วนใหญ่ใช้เฟชบุ๊คเพื่อติดต่อสื่อสารกับเพื่อนที่รู้จักกันมาก่อน ผลจากการวิเคราะห์องค์ประกอบของการใช้ประโยชน์จากเฟชบุ๊คสามารถจัดกลุ่มการใช้ประโยชน์ออกได้ 7 ด้าน ๆด้แก่ ความสนุกสนานและผ่อนคลาย การแสวงหาและแลกเปลี่ยนข้อมูลข่าวสาร การรักษาความสัมพันธ์เดิม การเรียนรู้ การสนองตัวตน และความเป็นส่วนหนึ่งของกลุ่ม การสร้างความสัมพันธ์ใหม่ และการซื้อขายสินค้า ผลจากการสัมภาษณ์และสนทนากลุ่มให้รายละเอียดเพิ่มเติมเกี่ยวกับการใช้ประโยชน์ในแต่ละด้านABSTRACT Facebook is the most popular social networking site among Thai internet users. Studying how Thai people use Facebook will increase our understanding of the role Facebook plays in their lives and the impacts it has on both individuals and society. This study aims to analyze users' behaviors and their usage of Facebook. The data were collected from 1,033 Facebook users in a survey from every region of Thailand, and through in depths interviews with 39 users, and two focus group interviews. The study revealed roughly 65 percent of Facebook users use the site everyday and 28 percent use Facebook more than 4 hours per day. In addition, Facebook can satisfy the users' need in various ways. Regarding the use Facebook, when responding to specific uses, most respondents indicate most often that they use Facebook to communicate with people who are aiso their present real world friends. Uses analyzed by the Factor Analysis technique yielded seven dimensions, including to entertain themselves, to seek and exchange information, to maintain present relationships, to learn, to satisfy identity purposes and sense of belonging, to develop new relationships, and to exchange goods, The in-depth interview and focus group results gave more details regarding the use of Facebook in each dimensions.Downloads
Issue
Section
Articles