อิทธิพลของชนิดบทความต่อความเข้าใจในการอ่านบทความภาษาฝรั่งเศส Influence of Article Types on Reading Comprehension in French
Keywords:
บทความ, ชนิดบทความ, ความเข้าใจในการอ่าน, การเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศส, Article, Article Type, Reading Comprehension, Teaching and Learning FrenchAbstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถของผู้เรียนภาษาฝรั่งเศสชาวไทยในระดับอุดมศึกษาที่มีความรู้ในระดับ B1-B2 ในการอ่านบทความภาษาฝรั่งเศสชนิดเชิงอภิปราย (Texte argumentatif) และชนิดให้ความรู้ (Texte informatif) การวิเคราะห์แยกออกเป็น 2 ประเด็น คือ ความสามารถในการแยกชนิดบทความ และอิทธิพลของชนิดบทความที่มีต่อความเข้าใจของผู้เรียนเพราะรูปแบบการเขียนหรือวิธีการนำเสนอข้อมูลในบทความแต่ละชนิด (Types) แตกต่างกันดังนั้น คณะผู้วิจัยจึงทำการทดลองโดยให้ผู้เรียนอ่านบทความทั้ง 2ชนิดนี้ อย่างละ2 บทความ รวม 4 เรื่องด้วยกัน และทำแบบฝึกหัดวัดความเข้าใจเพื่อศึกษาว่าผู้เรียนสามารถเข้าใจบทความชนิดใดได้มากกว่ากัน และทำการสัมภาษณ์เพื่อศึกษาความสามารถในการแยกชนิดบทความพร้อมทั้งศึกษาความคิดเห็นของผู้เรียนเกี่ยวกับอิทธิพลของชนิดบทความต่อความเข้าใจบทความ ซึ่งผลการวิเคราะห์ชี้ให้เห็นว่าชนิดของบทความมีผลต่อแรงจูงใจในการเลือกอ่านบทความ โดยผู้เรียนส่วนใหญ่เลือกอ่านบทความเชิงอภิปราย เพราะมีการนำเสนอแนวคิดที่หลากหลายและคิดว่าบทความให้ข้อมูล เป็นการให้ความคิดด้านเดียว และมีลักษณะเป็นบทความวิชาการทำให้อยากอ่านน้อยลง แต่ผลการทำแบบฝึกหัดวัดความเข้าใจบ่งบอกว่าชนิดของบทความไม่มีผลต่อระดับความเข้าใจ เพราะผู้เรียนสามารถทำแบบฝึกหัดได้คะแนนในระดับที่เท่ากันThis research aimed to study ability of Thai tertiary level learners of French with B1-B2 reading levels for argumentative and informative articles. The analysis method used in this research focused on 2 main points: ability to differentiate article types, and influence of article types on learners’comprehension. This is because writing or presentation styles of each article type are different. Therefore, the research team conducted an experiment by having learners read both of the article types twice, the total of 4 stories. To examine which article type the learners could comprehend better, they were also asked to do the comprehension exercises. Interviews were conducted to study ability to differentiate article types and to study opinions of the learners about the influence of article types on comprehension of the articles. The analytical findings indicated that article types resulted in motivation to select an article to read. Most learners selected argumentative articles because of various conceptual presentation styles. This made such reading interesting. The learners thought that informative articles were one-sided. Characteristics of these articles were also academic; thus, the learners were less preferred them. However, results of the comprehension exercises of the 4 articles indicated that article types did not affect the comprehension level because the learners were able to gain a score of the same level from the exercises.Downloads
Issue
Section
Articles