การปรับตัวจากการตั้งครรภ์ไม่พึงประสงค์ของนักศึกษา: กรณีศึกษาจังหวัดหนึ่งในภาคใต้ Adaptations Resulting from Unwanted Pregnancy among Students: A Case Study of a Province in the Southern Part of Thailand

Authors

  • อังคณา ณรงค์ฤทธิ์
  • มาลี สบายยิ่ง

Keywords:

การตั้งครรภ์ไม่พึงประสงค์, การปรับตัว, นักศึกษา, Unwanted Pregnancy, Adaptation, Students

Abstract

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการปรับตัวจากการตั้งครรภ์ไม่พึงประสงค์ของนักศึกษา ใช้วิธีการเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพโดยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับนักศึกษาที่เคยตั้งครรภ์ในขณะกำลังศึกษาอยู่ในสถาบันการศึกษา ระดับอุดมศึกษา แล้วเลือกดำเนินการตั้งครรภ์ต่อไปจนคลอด จำนวน 8 ราย ทำ การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพและนำเสนอด้วยวิธีการเชิงพรรณนา ผลการวิจัยบ่งชี้ว่า นักศึกษามีการปรับตัว 3 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านอัตมโนทัศน์ นักศึกษามีความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเอง กล่าวคือ มีความเชื่อมั่นว่าตนสามารถเรียนต่อไปพร้อมกับการตั้งครรภ์และเลี้ยงลูกได้ มีการคิดในแง่บวก การปรับการแต่งกายเพื่อปกปิดการตั้งครรภ์ และการพึ่งตนเอง ตั้งใจเรียนให้มากที่สุด เพื่อให้ได้รับการยอมรับจากผู้อื่น มีงานทำที่ดีในอนาคต สามารถเลี้ยงตนเองและลูกได้ ตลอดจนการใช้ชีวิตไปในทางที่ถูกต้องตามหลักศีลธรรม เพื่อบรรเทาความรู้สึกผิด 2) ด้านบทบาทหน้าที่ได้แก่ บทบาทของการเป็นแม่ที่ทำหน้าที่ดูแลสุขภาพของตนเองและลูกในครรภ์เลือกรับประทานอาหาร พักผ่อนนอนหลับ เลี้ยงลูก ควบคู่ไปกับบทบาทของการเป็นนักศึกษาที่ต้องพยายามทุ่มเทกับการเรียนมากขึ้น และการจัดการกับเวลาเรียนของตนเพื่อให้สำเร็จการศึกษา สร้างความภาคภูมิใจให้ครอบครัว 3) ด้านการพึ่งพาอาศัยผู้อื่น เป็นการขอความช่วยเหลือ ในเรื่องของค่าใช้จ่าย ค่าเล่าเรียน การเรียน คำปรึกษาและกำลังใจจากครอบครัว แฟน เพื่อน อาจารย์ และครอบครัวของแฟนThis qualitative study aimed at investigating adaptations resulting from unwanted pregnancy among students. Data were collected through in-depth interviews with eight students who were pregnant while studying in a tertiary institution and opted to continue their pregnancy until giving births. The data were analyzed and presented with analytical description.The results of the study indicated that the students had to adapt themselves in three aspects. 1) Self-concept-The students had self-esteem, were confident that they could continue studying while pregnant and raise their child. They were positive, adapted the way they dress to hide their pregnancy; were self-dependent and paid as much attention to studying as possible to be accepted by others, have a good job in the future, be able to raise themselves and their children, and to lead their lives morally correct to mitigate their feelings of guilt. 2) Role and responsibilities-In the role of a mother, they take care of their own health and the baby in the womb by choosing what to eat, getting enough sleep, and taking care of the baby at the same time as playing the role of a student who dedicate to studying and managing the time to achieve their studies and make their families proud of them. 3) Dependence on others-They asked for help in expenses for tuition fees, for advice and encouragement from their families, partners, friends, lecturers and their partner’s family.

Downloads