การสังเคราะห์คุณลักษณะของนักสื่อสารมวลชนดิจิทัลตามกรอบสมรรถนะบุคคล Synthesis of Digital Mass Communication Officers’ Characteristics Based-on Individual Competency

Authors

  • ฉันทนา ปาปัดถา สาขาวิชาเทคโนโลยีมัลติมีเดีย คณะเทคโนโลยีสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร

Keywords:

คุณลักษณะนักสื่อสารมวลชน, ดิจิทัล, สมรรถนะบุคคล, Mass Communication Characteristics, Digital, Individual Competency

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณลักษณะนักสื่อสารมวลชนดิจิทัล ตามความคิดเห็นของผู้ทรงคุณวุฒิ และสังเคราะห์คุณลักษณะนักสื่อสารมวลชนดิจิทัลตามกรอบสมรรถนะบุคคล เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ให้ข้อมูลหลัก จำนวน 21 คน ประกอบด้วยผู้บริหาร หัวหน้าระดับปฏิบัติการในองค์การสื่อ และอาจารย์ระดับอุดมศึกษาที่สอนด้านสื่อสารมวลชน ผลการวิจัยพบว่าคุณลักษณะของบัณฑิตที่เหมาะสมกับการเป็นนักสื่อสารมวลชนยุคดิจิทัล ประกอบด้วย 14 ประการ และสังเคราะห์ออกเป็น 3 องค์ประกอบ ได้แก่ (1) ด้านความรู้ 3 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ ความรู้เชิงสหวิยาการ ความรู้เท่าทันสื่อ และความรู้ในจริยธรรมของนักสื่อสารมวลชน (2) ด้านทักษะ 7 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ ทักษะการสื่อสาร ทักษะการคิดเชิงระบบ ทักษะการคิดเชิงเชิงสร้างสรรค์ ทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์ ทักษะการคิดเชิงวิพากษ์ ทักษะใฝ่ เรียนรู้และเรียนรู้ด้วยตนเอง และทักษะวิชาชีพที่หลากหลาย และ (3) ด้านคุณลักษณะ 4 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ ความกระตือรือร้น ความยืดหยุ่นในการทำงาน การมีจิตสาธารณะและความรับผิดชอบ และการบูรณาการและนำไปใช้The objectives of the research were to 1) study experts’ perspective on digital mass communication officers’ characteristics and 2) synthesize digital mass media officers’ characteristic based-on individual competency. This research was qualitative research using in-depth interviews with 21 experts who were leaders the field of media consisted of chief executive, chief of section in mass communication organizations, and lecturers in institution of education. The research results revealed that there were 14 characteristics which were synthesized in to three elements of mass media officers’ characteristic included knowledge, skills, and attributes. The knowledge element composed of three essential included interdisciplinary knowledge, media literacy, and mass communication ethic. The skill element consisted of seven essential included communication skills, system thinking, creative thinking, analysis thinking, critical thinking, active learning and self-learning, and professional multi-skilling. The attribute elements comprise of four essential included active, flexibility in working, public consciousness and responsibility, and integration and application to work.

Downloads

Published

2021-04-30