การสื่อสารแนวคิดวิถีพุทธของมหาวิชชาลัยพุทธเศรษฐศาสตร์ A Communication of Buddhist Principles by Buddhist Economics University

Authors

  • คมสัน รัตนะสิมากูล

Keywords:

การสื่อสารแนวคิดวิถีพุทธ, มหาวิชชาลัยพุทธเศรษฐศาสตร์, Communication of Buddhist Principles, Buddhist Economics University

Abstract

การสื่อสารแนวคิดวิถีพุทธของมหาวิชชาลัยพุทธเศรษฐศาสตร์ มีวัตถุประสงค์   เพื่อศึกษาเนื้อหา วิธีการและรูปแบบการสื่อสารเกี่ยวกับแนวคิดวิถีพุทธของมหาวิชชาลัยพุทธเศรษฐศาสตร์ โดยใช้แนวคิดการสื่อสาร รูปแบบการสื่อสาร และสัญวิทยา ผู้วิจัยได้ใช้วิธีการวิจัยสังเกตและสัมภาษณ์กลุ่มผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง ผลการศึกษา พบว่า เนื้อหาที่มหาวิชชาลัยพุทธเศรษฐศาสตร์ใช้สื่อสารกับกลุ่มเป้าหมายนั้น คือ การพึ่งพาตนเอง ความสุข ความขยัน หมั่นเพียร ประกอบอาชีพที่สุจริต การปล่อยวาง ไม่ยึดติด ไม่โลภ ความยั่งยืนของสังคมและสิ่งแวดล้อม โดยใช้วิธีการสื่อสาร 2 วิธี คือ (1) วิธี การสื่อสารด้วยวัจนะ และ (2) วิธีการสื่อสารด้วยอวัจนะ และรูปแบบการสื่อสารจำแนกได้ 3 รูปแบบ คือ (1) การสื่อสารภายในตนเองของผู้รับสาร (2) การสื่อสารกับกลุ่มผู้รับสาร (3) การสื่อสารระหว่างเครือข่ายผู้เรียนด้วยกันThe aims of this study were to examine the message, method, and pattern in the communication of Buddhist principles by Buddhist Economics University. Using the concept of communication. Communication format and semiology approach were applied to this study. Observation and focus-group discussion with the involved parties were employed for research procedure. The findings revealed that the messages used by Buddhist Economics University for communication with the target group were self-reliance, happiness, diligence, legitimate job, release, detachment, unselfish, sustainability of society and environment. Two communication methods were (1) Verbal communication and (2) Non-verbal communication and three communication patterns were (1) receiver’s Intrapersonal communication (2) receiver’s Interpersonal communication (3) Interpersonal communication among learner networks.

Downloads

Published

2021-06-29