การประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองของผู้ประกอบการธุรกิจชุมชน: กรณีศึกษาเทศบาลตำบลเกาะแต้ว จังหวัดสงขลา The Need Assessment for Self-Development of Entrepreneurs of the Community Business: The Case Study of Kohtaew Sub-District Municipality,...

Authors

  • สุธีรา เดชนครินทร์
  • ธนัญญา ยินเจริญ
  • อัคญาณ อารยะญาณ

Keywords:

การประเมินความต้องการจำเป็น, ธุรกิจชุมชน, เทศบาลตำบลเกาะแต้ว, Need Assessment, Community Business, Kohtaew Sub-District Municipality

Abstract

วัตถุประสงค์ของการศึกษาคือ เพื่อประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองของผู้ประกอบการธุรกิจชุมชนในเทศบาลตำบลเกาะแต้ว โดยใช้วิธีการออกแบบงานวิจัยผสมผสานแบบขั้นตอนเชิงสำรวจ ซึ่งแบ่งเป็นสองระยะ ระยะ 1 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บข้อมูลด้วยการสนทนากลุ่มจากคณะกรรมการบริหารกลุ่มธุรกิจชุมชน และตัวแทนจากหน่วยงานรัฐ และในระยะ 2 เก็บข้อมูลเชิงปริมาณจากสมาชิกของธุรกิจชุมชนจำนวน 71 คน ด้วยแบบสอบถามซึ่งเป็นผลที่ได้จากการวิจัยระยะ 1 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การวิเคราะห์เนื้อหา ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการเรียงลำดับความสำคัญของข้อมูล     ผลการวิจัยพบว่า 1) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาตนเองด้านการบริหารจัดการ คือ ความสามารถในการจัดทำแผนธุรกิจ  2) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาตนเองด้านการตลาด คือ  ความสามารถในการออกแบบตราสินค้า 3) ความต้องการจำเป็นสูงสุด  ในการพัฒนาตนเองด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ คือ ความสามารถในการใช้ระบบคอมพิวเตอร์เพื่อแก้ปัญหา 4) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาตนเองด้านการผลิต คือ ความสามารถในการวิเคราะห์ต้นทุนการผลิต 5) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาตนเองด้านบัญชีและการเงิน คือ ความสามารถในการจัดทำงบการเงิน และ 6) ความต้องการจำเป็นสูงสุดในการพัฒนาตนเองด้านทรัพยากรมนุษย์ คือ ความสามารถในการมอบหมายงาน โดยผลการศึกษามีประโยชน์ต่อการออกแบบโครงการบริการวิชาการเพื่อเพิ่มผลการดำเนินงานที่ดีให้กับธุรกิจชุมชนThe objective of this study was to assess the needs for self-development of entrepreneurs of the community business in Kohtaew sub-district municipality. This study used an exploratory sequential mixed methods research design, which included two phases in one study. The first phase was qualitative research and the data were collected from the committees of the community business and the representatives from a government agency through the focus group discussion. Then, in the second phase, quantitative data were collected from 71 members of the community businesses through the questionnaire which was the results of the first phase. The data were analyzed using content analysis, mean, standard deviation, and modified priority need index (PNImodified).                                                                                                                                     The research findings were as follows: 1) the highest need for self-development in business management was the ability to prepare the business plan, 2) the highest need for self-development in marketing was the ability to design own brand, 3) the highest need for self-development in information technology was the ability of using computer systems for problem solving, 4) the highest need for self-development in production was the ability to analyze production costs, 5) the highest need for self-development in accounting and finance was the ability in budget planning, and 6) the highest need for self-development in human resources was the ability to delegate the tasks effectively. The results of this study were useful for designing the community service projects to enhance the community business performance.  

Downloads

Published

2021-06-29