แนวทางการยกระดับศักยภาพของประชาชนในการป้องกันภัยจากข่าวลวง
Solution in Capacity Improvement for Thai Citizen Coping Fake News
Keywords:
ข่าวลวง, การจัดการ, ภาครัฐ, ภาคเอกชน, ประชาชน, Fake news, Management, Public sector, Private sector, CitizenAbstract
งานวิจัยนี้ มุ่งเน้นเพื่อแสวงหาแนวทางในการยกระดับศักยภาพของประชาชนในการจัดการกับปัญหาข่าวลวง โดยผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลกลุ่มตัวอย่าง 408 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม (Cluster Sampling) จากประชาชนในพื้นที่กรุงเทพมหานครชั้นนอก กรุงเทพมหานครชั้นกลาง และ กรุงเทพมหานครชั้นใน ด้วยตัวแบบเชิงเส้นตรง Ordinary Least Squares (OLS) พบว่า ตัวแปรอิสระที่มีความสำคัญในระดับนัยสำคัญต่อการยกระดับศักยภาพของประชาชน ประกอบไปด้วย (i) ความร่วมมือของภาคส่วนต่าง ๆ อาทิ ภาครัฐ ภาคเอกชน ภาคประชาสังคม และ อื่น ๆ (ii) การสร้างชุมชนความร่วมมือในระดับย่อย ในการร่วมกันป้องกันภัยจากข่าวลวง (iii) พัฒนาวิชาเรียน และ/หรือหลักสูตรการเรียนการสอน โดยเฉพาะอย่างยิ่งควรเริ่มอย่างช้าที่สุดคือ ระดับมัธยมศึกษา โดยหากเปรียบเทียบระดับความสำคัญของตัวแปรอิสระที่ส่งผลต่อตัวแปรตาม คือ ระดับศักยภาพในการจัดการกับปัญหาข่าวลวงแล้ว พบว่า ค่า Standardized Beta Coefficient ระบุว่า การสร้างความเข้มแข็งให้กับชุมชนในการร่วมมือกันป้องกันภัยจากข่าวลวง มีความสำคัญที่สุด เมื่อเปรียบเทียบกับตัวแปรอิสระอื่น ๆ ในสมการ OLS ที่ได้ประมวลผลข้อมูลในงานวิจัยนี้ This research aims to find solution for coping fake news problem. After analyzing 408 observations sampling through cluster sampling method from citizen in the area of (1) inner Bangkok (2) middle Bangkok and (3) outer Bangkok via ordinary least squares model, this research found that there are three independent variables affecting to level of coping fake news (as dependent variable) including (i) collaboration among sectors (e.g. public section private sector, civil society, and etc.) (ii) community gathering for local against fake news and (iii) education development in regard to fake news coping (especially, starting since elementary school). Interestingly, comparing among independent variables, community gathering for local against fake news has the highest standardized beta coefficient which means this variable has the most impact on dependent variable, according to OLS regression model.References
สำนักงานพัฒนารัฐบาลดิจิทัล (องค์การมหาชน) (สพร.). (2563). AI Government Framework: กรอบการทำงานปัญญาประดิษฐ์ภาครัฐ. วันที่ค้นข้อมูล 12 พฤษภาคม 2565, เข้าถึงได้จาก https://dgti.dga.or.th/e-books-ai-government-framework/
Alcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236.
Chang, C. (2021). Fake News: Audience Perceptions and Concerted Coping Strategies. Digital Journalism, 9(5), 636-659.
Hopp, T. (2022). Fake news self-efficacy, fake news identification, and content sharing on Facebook. Journal of Information Technology & Politics, 19(2), 229-252.
Meel, P., & Vishwakarma, D. K. (2020). Fake news, rumor, information pollution in social media and web : A contemporary survey of state-of-the-arts, challenges and opportunities. Expert Systems with Applications, 153, 1-26.
Rampersad, G., & Althiyabi, T. (2020). Fake news: Acceptance by demographics and culture on social media, Journal Information Technology & Politics, 17(1), 1-11.
Rubin, V. L., Chen, Y., & Conroy, N. K. (2015). Deception detection for news: Three types of fakes. Computer Science, 52(1), 1-4.
Silva, C. M., Fontes, R.S., & Junior, M. C. (2021). Intelligent Fake News Detection: A Systematic Mapping. Journal of Applied Security Research, 16(2), 168-189.
Uwalaka, T., Nwala, B., & Chinedu, A. C. (2021). Social media, fake news and fake COVID-19 cure in Nigeria. Journal of African Media Studies, 13(3), 435-449.
Van Duyn, E., & Collier, J. (2019). Priming and fake news: The effects of elite discourse on evaluations of news media. Mass Communication & Society, 22(1), 29-48.
Vasu, N., Ang, B., Teo, T., Jayakumar, M.F., & Ahuja, J. (2018). Fake News: National Security in the Post-Truth Era. Nanyang Ave, SG: S. Rajaratnam School of International Studies.
Wismath, S., Orr, D., & MacKay, B. (2015) Threshold Concepts in the Development of Problem-solving Skills. The ISSOTL Journal, 3(1). 63-73.