ปัญหาในการประเมินภาษีท้องถิ่น

Authors

  • บุศรา สุกใส

Keywords:

การประเมินภาษี, ภาษีบำรุงท้องที่, ภาษีโรงเรือนและที่ดิน, การคลังท้องถิ่น, ภาษี

Abstract

            ปัจจุบันการบริหารภาครัฐแนวใหม่ เป็นแนวคิดที่กระจายอำนาจจากการปกครองส่วนกลางไปสู่ท้องถิ่น เพื่อวัตถุประสงค์ในการที่จะทำให้ประชาชนในท้องถิ่นได้ปกครองตนเอง เพื่อตอบสนองความต้องการของประชาชนในท้องถิ่นโดยรัฐได้ออกพระราชบัญญัติกำหนดแผนและขั้นตอนการกระจายอำนาจให้แก่ท้องถิ่น พุทธศักราช 2542 และแผนการกระจายอำนาจให้แก่องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ให้มีการเพิ่มอำนาจให้แก่ท้องถิ่นในการจัดหาบริการสาธารณะการเพิ่มรายได้และการบริหารงานภายในท้องถิ่น ซึ่งการที่องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นจะสามารถดำเนินการปกครองและจัดทำบริการสาธารณะได้โดยอิสระและมีประสิทธิภาพนั้นจำเป็นต้องมีรายได้และทรัพย์สินเป็นของตนเอง ปัจจัยทางด้านกฎหมายการคลังท้องถิ่นจึงมีความสำคัญในฐานะที่เป็นตัวกำหนดทิศทางในการบริหารและพัฒนาองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นโดยเฉพาะ            ในด้านรายได้ จากการจัดเก็บภาษีที่ท้องถิ่นมีอำนาจจัดเก็บตามกฎหมายซึ่งในที่นี้ ภาษีโรงเรือนและที่ดิน ภาษีบำรุงท้องที่ ภาษีป้าย เป็นภาษีอากรที่นับว่ามีความสำคัญสำหรับองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น โดยการจัดเก็บดังกล่าวเป็นไปตามพระราชบัญญัติภาษีโรงเรือนและที่ดิน พุทธศักราช 2475 พระราชบัญญัติภาษีบำรุงท้องที่ พุทธศักราช 2508 และพระราชบัญญัติภาษีป้าย พุทธศักราช 2510            จากการศึกษาพบว่า มาตรการทางกฎหมายการคลังในเรื่องการประเมินภาษี ที่ใช้บังคับในการจัดเก็บภาษีขององค์กรปกครองท้องถิ่น อันได้แก่ภาษีโรงเรือนและที่ดิน ภาษีบำรุงท้องที่ ภาษีป้าย มักจะก่อให้เกิดการหลีกเลี่ยงภาษีและก่อให้เกิดความสับสนต่อการปฏิบัติตามกฎหมาย ประกอบกับภาษีทั้ง 3 ประเภท เป็นบัญญัติที่ตราและถูกใช้มานานแล้วไม่เหมาะสมกับสภาวการณ์ที่เปลี่ยนแปลงไป อาทิเช่น หลักเกณฑ์ในการประเมินค่ารายปีของภาษีโรงเรือนและที่ดิน พบปัญหาความไม่แน่นอนของค่ารายปีในกรณีที่หาค่าเช่าไม่ได้ซึ่งมีหลายแนวทางก่อให้เกิดความสับสนของเจ้าหน้าที่ และปัญหาการใช้อำนาจดุลยพินิจของเจ้าพนักงานประเมิน ซึ่งอาศัยช่องว่างในการหลีกเลี่ยงหรือทุจริต ก่อให้เกิดความไม่เป็นธรรม สำหรับหลักเกณฑ์การประเมินภาษีป้ายในเรื่องอัตราภาษีที่มีอัตราแตกต่างกันมากทั้ง 3 ประเภท ก่อให้เกิดการหลีกเลี่ยงภาษี โดยการจัดทำป้ายภาษาไทยเล็ก ๆ ไว้ด้านบนเพื่อหลีกเลี่ยงจากป้ายประเภทที่ 3 เป็นป้ายประเภทที่ 2 ซึ่งกฎหมายไม่ได้บัญญัติขนาดหรืออัตราส่วนไว้ และในปัจจุบันมีการแข่งขันกันทางเศรษฐกิจสูงทำให้มีการติดตั้งป้ายเป็นจำนวนมาก ยากแก่การตรวจสอบและวินิจฉัยประเภทป้าย สำหรับหลักเกณฑ์การประเมินภาษีบำรุงท้องที่ เป็นบทบัญญัติที่ใช้มาเป็นเวลานานซึ่งไม่สอดคล้องกับสภาพการณ์ปัจจุบัน โดยกำหนดให้คำนวณจากราคาปานกลางที่ดินของปี พ.ศ. 2521 – 2544 เป็นฐานในการประเมินภาษีทำให้มูลค่าฐานภาษีต่ำเกินไปซึ่งปัญหาการประเมินภาษีทั้ง 3 ประเภท นั้นทำให้รายได้ขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นมีสัดส่วนที่ต่ำกว่าความเป็นจริงไม่สามารถตอบสนองต่อวัตถุประสงค์ในการบริหารเพื่อพัฒนาองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ            ผู้ศึกษามีข้อเสนอแนะโดยกำหนดหลักเกณฑ์การประเมินภาษีขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นทั้ง 3 ประเภทอันได้แก่ พระราชบัญญัติภาษีโรงเรือนและที่ดิน โดยการกำหนดค่ารายปีจากมูลค่าทรัพย์สินเพื่อลดปัญหาความไม่แน่นอนของค่ารายปีในกรณีที่หาค่าเช่าไม่ได้ และเป็นการลดการหลีกเลี่ยงและการใช้อำนาจดุลยพินิจของเจ้าหน้าที่ สำหรับพระราชบัญญัติภาษีบำรุงท้องที่ควรกำหนดราคาปานกลางที่ดินให้เป็นปัจจุบันเพื่อให้เหมาะสมกับราคาที่ดินที่เพิ่มขึ้นเพื่อเพิ่มรายได้ให้กับองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ลดปัญหาการกระจุกตัวของที่ดินและปัญหาการขาดแคลนที่ดินทำกินของเกษตรกร สำหรับภาษีป้ายควรกำหนดอัตราภาษีทั้ง 3 ประเภท ให้เป็นอัตราแบบก้าวหน้าโดยใช้อัตราภาษีที่คิดจากขนาดของป้ายที่ติดตั้ง ถ้าป้ายมีขนาดใหญ่ฐานภาษีที่ใช้ในการคำนวณก็มากขึ้นเสียภาษีมากขึ้น ซึ่งจะเป็นการลดช่องว่างระหว่างอัตราภาษีในปัจจุบัน และลดการเลี่ยงภาษี ทั้งนี้เพื่อประโยชน์ในการจัดเก็บภาษีขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นมีประสิทธิภาพ ลดการพึ่งพิงจากรัฐบาล สามารถตอบสนองความต้องการของประชาชนในท้องถิ่นได้อย่างทั่วถึง เพื่อให้เป็นไปตามหลักการกระจายอำนาจสู่ท้องถิ่น และสำเร็จตามรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทยต่อไป            The present, the Government Sector’s administration in new way it’s an idea of decentralizing administrative power from the central part to local part for the objective of making local people can take care of themselves to be responded to local people’s need by the Government issued the Act to fix a plan and procedure of decentralizing administrative power to local part B.E. 2542 (1999) and a plan of decentralizing administrative power to local governing organization to have increasing power to local part concerning providing any public services, increasing income and administration in local part, in event of local governing organization can carry on to take care and provide public services by freedom and efficiency that it needs to have income and property belonging themselves. The factor of local financial law it therefore is important to be specified way of administration and development in local governing organization, especially about income from collection of local tax which have power to collect tax by law such as land and housing tax, sign tax, those taxes held that it’s important to local governing organization, the mentioned collection to be proceeded according to the land and housing tax Act B.E. 2475 (1932), the local tax Act B.E. 2508 (1965) and the sign tax B.E. 2510 (1967)            After studied it has found that Measure of Public Law relating to Financial Affairs of making a tax assessment which enforced collection a tax of local governing organization such as housing and land tax, local tax, sign tax and it often has avoiding of tax payment and it caused complication of complying with law and also 3 types of these taxes it is provisions of law to be used for long time, it’s not appropriate with the condition changed such as the regulations of evaluation yearly of housing and land tax which it was appeared an uncertainly problem of yearly value in event of rental cannot be found and there is many way which caused complication to officer and using power and discretion of assessment officer by using these way to avoid or make dishonest it’s unfair to the regulation of making assessment of sign tax and tax rate which is more different all 3 types, it caused avoiding tax payment by making a small sign in Thai at upside to avoid from sign in type no.3 to a sign in type no.2 which is not enacted size or ration by law and now there is high competition about business that it caused setting a lot of sign therefore it’s difficult to check and decide a type of sign. The regulation of making local tax assessment it’s provision of law be used for long time which not to be line with the situation in present by having fixed to calculate from land central price B.E. 2521-2544 (1978-2001) it based on making a tax assessment that it makes a value of tax base is lowest, problem of making a tax assessment all 3 types that it makes income of local governing organization is lower the fact which it cannot be responded to the objective of the administration to develop local governing organization to have efficient.            A learner has a proposal by having fixed the regulation of making a tax assessment of local governing all 3 types such as provisions of law of housing and land tax by having fixed yearly value from property value to reduce a uncertainly problem of yearly value in event of rental cannot be found and reduce avoiding and using power and discretion of officer. The Act of local tax, shall fix a land medium price to be in present as appropriate with a land price increased to increase income to local governing organization, to reduce a problem of land gathering together and being short of land for making a living of farmer, Sign tax it shall be fixed a tax rate in all 3 types to be as progressing type by using a tax rate calculated from a sign size to be installed of a sign has a big size then a base of tax payment will be used to more calculate which it’s reduced a gap between tax rate in present and reduce avoiding a tax payment, this by this it’s benefit for tax collection of local governing organization, to reduce a support from the Government Organization and can be responded to need of all local people to be proceeded according to the principle of decentralizing administrative power to local part and completed according to the Constitution of Kingdom of Thailand.

Downloads