การพัฒนาตัวแบบการเพิ่มผลผลิตของโรงงานกะทิสำเร็จรูปในประเทศไทย

Authors

  • กฤษฏา โสภา
  • พิทักษ์ ศิริวงศ์
  • ธีระวัฒน์ จันทึก

Keywords:

การเพิ่มผลผลิตทางอุตสาหกรรม, ผลิตภาพ, กะทิ

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประยุกต์แนวทางการวิจัยเอกสาร สำหรับกำหนดชุด ตัวแปรที่ใช้เป็นองค์ประกอบหลักในโมเดลการวิจัย สำหรับ นำไปพัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของตัวแบบการเพิ่มผลผลิตของ โรงงานกะทิสำเร็จรูปในประเทศไทย และกำหนดกลยุทธ์แนวทางการจัดการ สำหรับการเพิ่มผลผลิตของโรงงานกะทิสำเร็จรูปในประเทศไทย ใช้ระเบียบวิธี การวิจัยแบบการวิจัยและพัฒนา ใช้วิธีการเก็บรวบข้อมูลแบบวิธีการผสมผสาน เก็บข้อมูลวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถาม จำนวน 330 ชุด และเชิงคุณภาพ โดยการสนทนากลุ่มกับผู้บริหารระดับสูงของบริษัท อำพลฟูดส์ โพรเซสซิ่ง จำกัด จำนวน 9 คน ผลการวิจัย ตัวแบบการเพิ่มผลผลิตของโรงงานกะทิสำเร็จรูป ประกอบ ด้วย 6 องค์ประกอบ ได้แก่ องค์การ กระบวนการ พนักงาน นวัตกรรม การขนส่ง และเครื่องมือ และผลการวิเคราะห์โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของตัวแบบ การเพิ่มผลผลิตของโรงงานกะทิสำเร็จรูปในประเทศไทย พบว่า ดัชนี ความสอดคล้องกลมกลืนของโมเดลองค์ประกอบเชิงยืนยัน ตัวแบบการเพิ่ม ผลผลิตของโรงงานกะทิสำเร็จรูป พบว่า ค่าไค-สแควร์ (χ) 2 มีค่า 146.35 มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p-value = 0.09 ค่าไค-สแควร์สัมพัทธ์ χ2 /df = 1.17 ค่าดัชนีวัดความสอดคล้องกลมกลืนเชิงสัมพัทธ์ (CFI) = 1.00 ค่าดัชนีวัดระดับความกลมกลืน (GFI = 0.96) ค่าดัชนีวัดระดับความกลมกลืนที่ ปรับแก้แล้ว AGFI = 0.95 และค่ารากที่สองของค่าเฉลี่ยความคลาดเคลื่อน กำลังสองของการประมาณ (RMSEA = 0.023) ซึ่งผ่านเกณฑ์ทุกค่าแสดงว่า โมเดลสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยพบว่า ตัวแปรสาเหตุมีอิทธิพลทาง ตรงต่อการเพิ่มผลผลิตในทางบวกมากที่สุด คือ การขนส่ง มีค่าสัมประสิทธิ์ อิทธิพลเท่ากับ 0.84 เมื่อพิจารณาการเพิ่มผลผลิตซึ่งเป็นผลลัพธ์สุดท้ายของ โมเดล พบว่า การเพิ่มผลผลิตได้รับอิทธิพลรวมสูงสุดจากการขนส่ง รองลงมา การจัดการความรู้ นวัตกรรมและกระบวนการตามลำดับ สำหรับผลการสังเคราะห์แนวทาง การวางกลยุทธ์การเพิ่มผลผลิตของโรงงานกะทิสำเร็จรูป ของประเทศไทยด้วยการจัดสนทนาแบบกลุ่ม สามารถสรุปได้ 3 กลยุทธ์ ได้แก่ 1) ส่งเสริมด้านองค์การและทรัพยากรมนุษย์ 2) ส่งเสริมด้านการปรับปรุงการ ผลิตและนวัตกรรม 3) ส่งเสริมด้านการจัดส่งเพื่อการเพิ่มผลผลิตThe purpose of this research was to apply documentary research guidelines for determination of parameter set used as a core element in research model for developing causal relationship model of the productivity improving model of coconut milk factory in Thailand as well as to determine the management strategy for productivity improving of coconut milk factory in Thailand. The research methodology technique used in this research included Research and Development: R&D, Mixed Method for data collection. The Quantitative Research was also conducted by using 330 sets of questionnaires and Qualitative Research by using group discussion among 9 executives of Ampol Food Processing Company Limited. The research found that the productivity improving model of coconut milk factory comprised 6 elements including organization, process, employee, innovation, transportation and tools. The results of the analysis of causal relationship model of the productivity improving model of coconut milk factory in Thailand revealed the goodness of fit index of confirmatory factor of the productivity improving model of coconut milk factory inThailand and found that Chi-Square (χ) 2 value = 146.35 with statistical significance at p-value of 0.09 and Relative Chi-square χ2 /df = 1.17, Comparative of fit index (CFI) = 1.00, Goodness of fit index (GFI = 0.96), Adjusted goodness of fit index : AGFI = 0.95 and Root mean square error of approximation (RMSEA = 0.023). All values met the criteria. The results showed that the model was consistent with empirical data. The cause variable that had the most direct positive influence on productivity improving was transportation with Influence coefficients of 0.84. The consideration on productivity improving which was a final result of model exhibited the productivity improving gained the most influence from transportation, the second element was knowledge management and process respectively. The management strategy for productivity improving of coconut milk factory in Thailand with focus group concluded 3 Strategies: 1) promote the organization and human resources 2) the promotion of improved productivity and innovation, 3) promote the delivery to improve productivity.

Downloads