การบริหารจัดการการส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์ชุมชนของจังหวัดนครนายก ตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
Keywords:
การบริหารจัดการ, การส่งเสริมเศรษฐกิจ, การสร้างสรรค์ชุมชน, จังหวัดนครนายก, ปรัชญาของ เศรษฐกิจพอเพียงAbstract
การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาการบริหารจัดการการส่งเสริมเศรษฐกิจ สร้างสรรค์ ชุมชนของจังหวัดนครนายกตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง แนวทางการพัฒนา การบริหารจัดการ การส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์ชุมชนของจังหวัดนครนายกตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง และปัจจัย ที่มีส่วนสำคัญทำให้แนวทางการพัฒนาการบริหารจัดการการส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์ชุมชนของจังหวัด นครนายกตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงประสบผลสำเร็จ ทำการวิจัยแบบผสมผสาน โดยเน้นการวิจัยเชิงคุณภาพเป็นหลัก และใช้การวิจัยเชิงปริมาณเป็นข้อมูล เสริมการวิจัยเชิงคุณภาพ มีการสัมภาษณ์แนวลึกเฉพาะผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 5 คน และการสัมภาษณ์แนวลึก เฉพาะผู้เชี่ยวชาญระดับปฏิบัติ จำนวน 13 คน มีโครงสร้างการวิจัยเชิงปริมาณ เป็นการวิจัยเชิงสำรวจเพื่อให้ ได้ข้อมูลจากประชากรเป็นจำนวนมาก โดยใช้แบบสอบถามที่ผ่านการหาค่าความเที่ยงตรงที่ระดับ 0.86 และมี ค่าความเชื่อถือที่ระดับ 0.89 เป็นเครื่องมือ ประชากร คือ สมาชิกของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนทั้งหมดในพื้นที่จังหวัด นครนายก วิธีวิเคราะห์ข้อมูล เป็นการวิเคราะห์ในรูปตาราง รวมทั้งใช้รูปแบบวิเคราะห์ เชิงพรรณนา สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษา พบว่า (1) ปัญหาเกี่ยวกับการบริหารจัดการที่สำคัญ คือ จังหวัดไม่ได้บริหารจัดการด้านการส่งเสริมเศรษฐกิจ สร้างสรรค์มากเท่าที่ควร ทั้งในด้านบุคลากร เครื่องมือ/ อุปกรณ์ การถ่ายทอดความรู้ให้กับกลุ่มวิสาหกิจ ชุมชนอย่างจริงจังและต่อเนื่อง นอกจากนั้นยังขาดงบประมาณที่เพียงพอและขาดการทำงานแบบบูรณาการ ของหน่วยงานของรัฐที่เกี่ยวข้อง (2) แนวทางการพัฒนาการบริหารจัดการที่สำคัญ คือ จังหวัดควรบริหารจัดการด้านการส่งเสริมเศรษฐกิจ สร้างสรรค์ ทั้งในด้านบุคลากร เครื่องมือ/ อุปกรณ์ และถ่ายทอดความรู้ให้กับกลุ่มวิสาหกิจชุมชน อย่างจริงจังและต่อเนื่อง (3) ปัจจัยที่มีส่วนสำคัญทำให้แนวทางการพัฒนาการบริหาร จัดการประสบผลสำเร็จที่สำคัญ คือ การที่รัฐบาลมีนโยบายด้านการส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์ชุมชนที่ชัดเจน ต่อเนื่อง ผู้บริหารของจังหวัดควรมีวิสัยทัศน์ที่ดี รวมถึงให้การสนับสนุนด้านงบประมาณอย่าง เพียงพอ และการทำงานแบบบูรณาการ The main objectives of this paper are to analyze and study (1) problems of administration to promote creative community economy of Nakhon Nayok province under the philosophy of Sufficient Economy (2) developing roadmap and guidelines of administration to promote creative community economy of Nakhon Nayok Province under the philosophy of Sufficienct Economy and (3) key factors contributing to the success of roadmap and guidelines of administration to promote creative community economy of Nakhon Nayok Province under the philosophy of Sufficienct Economy. This study was conducted through amalgamation of multiple research methods, whereby, qualitative research was used as principle means and supported by quantitative research. The qualitative research, such as in-depth interview was conducted to 5 policy experts and 13 operational experts. In addition, face to face and structured in-depth interview were also applied. On the other hand, Quantitative research was applied in the form of questionnaire, to target larger scope of audiences, while, accuracy and reliability of questionnaire was rated at the level of 0.86 and 0.89 respectively. Population sample size was conducted with 330 people, who are members of community enterprise group in Nakhon Nayok Province. Questionnaire and field data were collected from 1st of May 2016 to 30th of June 2016, with 100% completion and returned rate. Moreover, data were summarized in contingency table with descriptive approach, and analytical of statistics were conducted by frequency, percentage, mean and standard deviation. Research findings are (1) major problem on administration to promote creative community economy of Nakhon Nayok province were mainly due to incompetence personnel skills, lack of tools, equipment and knowledge transfer among the community enterprises on a continuous and sustainable manner (2) recommendations to strengthen personnel skills, improvement of tools, equipment and knowledge transfer among the community enterprises on a continuous and sustainable manner, where this should be led by the province (3) key success factors will depend on the role which government play in terms of clear policy mandate, budget, guideline and roadmap to promote creative community economy of Nakhon Nayok Province in a sustainable manner.Downloads
Issue
Section
Articles