ความตั้งใจซื้อในฐานะตัวแปรคั่นกลางที่เชื่อมโยงความไว้วางใจและบรรทัดฐานส่วนบุคคลสู่พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อหลอดไฟ LED ของผู้บริโภคเขตหนองแขม

Intention to Buy as a Mediator of Trust and Personal Norms on Purchase Decisions Behavior for LED Lamps Among Consumers in Nong Khaem District

Authors

  • ศิริพร แก้วสกต
  • สุมาลี รามนัฎ

Keywords:

ความตั้งใจซื้อ, ความไว้วางใจ, บรรทัดฐานส่วนบุคคล, พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ, Purchase intention, Trust, Personal norms, Buying behavior

Abstract

การศึกษาครั้งนี้วัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความไว้วางใจ บรรทัดฐานส่วนบุคคล ความตั้งใจซื้อและพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อหลอดไฟ LED ของผู้บริโภคเขตหนองแขม กรุงเทพมหานคร 2) ความตั้งใจซื้อในฐานะตัวแปรคั่นกลางที่เชื่อมโยงความไว้วางใจและบรรทัดฐานส่วนบุคคลสู่พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อหลอดไฟ LED ของผู้บริโภคเขตหนองแขม โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือผู้บริโภคเขตหนองแขม กรุงเทพมหานคร จำนวน 322 คน และนำมาวิเคราะห์ผลด้วยสถิติ เป็นการวิเคราะห์ โดยการแจกแจงค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ วิเคราะห์ตัวแบบสมการโครงสร้างด้วยโปแกรม PLS Graph 3.0 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย (ร้อยละ 64.30) สถานภาพโสด (ร้อยละ 64.90) ส่วนผลการวิเคราะห์ตัวแบบสมการโครงสร้าง พบว่า ความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคในฐานะตัวแปรคั่นกลางเป็นปัจจัยที่เชื่อมโยง พบว่าความไว้วางใจ (TU) และบรรทัดฐานส่วนบุคคล (SN) มีอิทธิพลทางตรงต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ (PB) ของผู้บริโภคเขตหนองแขม โดยมีค่าอิทธิพลทางตรง เท่ากับ 0.113, 0.471 และ 0.220 ตามลำดับ  The objective of this study was to 1. Investigate the purchase intention as a mediator of trust and personal norm towards purchase decision behavior for LED lamps among consumers in Nong Khaem District, Bangkok 2. Intention to buy as a mediator of trust and personal norms on purchase decisions for LED lamps among consumers in Nong Khaem. A questionnaire was used as a research instrument. Data were collected from the sample of 322 consumers in Nong Khaem District, Bangkok. Data collected were then analyzed using statistics, including frequency, percentage, mean and standard deviation. The hypotheses were tested by t-test. The statistics used in this research were the structural equation model analysis using PLS Graph 3.0. The research results indicated that most of the respondents were males (64.30%), had single marital status. The results obtained from structural equation model shown. Intention to buy as a mediator particular factor linking between, Trust and Personal norms have a direct influence on the buying decision behavior (PB) of consumers in Nong Khaem District, Bangkok with the direct influence value equal to 0.113, 0.471 and 0.220 respectively.

References

Ajzen, I., & Madden, T. J. (1986). Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of experimental social psychology, 22(5), 453-474.

Cronbach, L. J., & Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52(4), 281–302.

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior research methods, 39(2), 175-191.

Fitzsimons, G.J., & Morwitz, V.G. (1996). The effect of measuring intent on brand level purchase behavior. Journal of Consumer Research, 23(June), 1-11.

Garling, T., Eek, D., Loukopoulos, P., Fujii, S., Johansson-Stenman, O., Kitamura, R., & Vilhelmson, B. (2002). A conceptual analysis of the impact of travel demand management on private car use. Transport Policy, 9(1), 59-70.

Harris, L. C., & Goode, M. M. (2010). Online servicescapes, trust, and purchase intentions. Journal of Services Marketing. 24(3), 230-243.

Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (Vol. 7). Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Helander, M. G., & Khalid, H. M. (2000). Modeling the customer in electronic commerce. Applied ergonomics, 31(6), 609-619.

Kim, S., & Pysarchik, D. T. (2000). Predicting purchase intentions for uni-national and bi-national products. International Journal of Retail & Distribution Management, 28(6), 280-291.

Kotler, P. (2000). Administração de marketing. 10ª Edição, 7ª reimpressão – Tradução Bazán Tecnologia e Lingüística; revisão técnica Arão Sapiro. São Paulo: Prentice Hall.

Kotler, P. K., Lane, K., & CÁMARA, D. M. K., (2006). Dirección de Marketing. Pearson Educación, 12, 182.

Lu, C. Q., Wang, H. J., Lu, J. J., Du, D. Y., & Bakker, A. B. (2014). Does work engagement increase Person-job fit? The role of job crafting and job insecurity. Journal of Vocational Behavior, 84(2), 142-152.

McCarthy, E. J., & Perreault Jr., W. D. (1981). Basic Marketing. Homewood, Ill.: Richard D. Irwin. Inc.

Mowen, J. C., & Minor, M. (1998). Consumer Behavior (5th ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice-Hall.

Netemeyer, R. G., Johnston, M. W., & Burton, S. (1990). Analysis of role conflict and role ambiguity in a structural equations framework. Journal of applied psychology, 75(2), 148.

Peter, P. J., & Olson, J. C. (1990). Consumer behavior and marketing strategy (2nd ed.). Chicago: RR Donnelley.

Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior research methods, 40(3), 879-891.

Schivinski, B., & Dabrowski, D. (2013). The impact of brand communication on brand equity dimensions and brand purchase intention through Facebook. GUT FME Working Paper Series A. Gdansk (Poland): Gdansk University of Technology, Faculty of Management and Economics, 4(4), 1-24.

Downloads

Published

2023-01-09