การพัฒนาทักษะการ “เดินเบส” แบบสวิงแจ๊สด้วยคอร์ดโทนโดยใช้วิธีการเรียนรู้แบบร่วมมือ
Keywords:
แบบฝึกทักษะ, การเดินเบสแบบสวิงแจ๊ส, คอร์ดโทน, การเรียนรู้แบบร่วมมือAbstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อสร้างและศึกษาประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะการเดินเบสแบบสวิงแจ๊สด้วยคอร์ดโทนโดยใช้วิธีการเรียนรู้แบบร่วมมือ รวมถึงศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนรู้แบบร่วมมือ กลุ่มตัวอย่างในการทดลองคัดเลือกจากกลุ่มประชากรที่สามารถทำแบบทดสอบการอ่านโน้ตได้คะแนนร้อยละ 50 ขึ้นไป และเลือกผู้ที่เข้ากลุ่มทดลองจากผู้ที่ทำแบบทดสอบก่อนเรียนในตอนที่ 1-3 เป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 8 คน ที่มีระดับคะแนนแตกต่างกัน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองได้แก่แบบฝึกหัดเสริมทักษะจำนวน 12 คาบ แบบทดสอบระหว่างเรียนและหลังเรียน แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนรู้แบบร่วมมือ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละและค่าเฉลี่ย ผลการวิจัยพบว่าสามารถสร้างแบบฝึกทักษะการ “เดินเบส” แบบแจ๊สด้วยคอร์ดโทนโดยใช้วิธีการเรียนรู้แบบร่วมมือได้สำเร็จ โดยมีประสิทธิภาพ 98.28/96.53 และความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนรู้แบบร่วมมือมีค่าเฉลี่ย (average) เท่ากับ 4.73 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.22 The aim of this research is to create and study the effectiveness of skill-enhancement exercises, especially in the area of student satisfaction with cooperative learning methods. A test group of eight subjects was created from a population of interested participants who scored 50% or more on a notation reading test before studying. This group was tested again with tests numbers 1-3. High scorers were put in Group A (divided into A1 and A2); median scorers were put in Group B (divided into B1, B2, B3, and B4); and low scorers were put into Group C (divided into C1 and C2). The tools used in the experiment were: 12 skill exercises, Testing during and after learning, A questionnaire about the students’ satisfaction with cooperative learning. The creation of the exercises to develop jazz “walking bass” skills using chord tones via the cooperative learning was successful. The results of the tool effectiveness study found that exercises to enhance jazz “walking bass” skills using chord tones via the cooperative learning method had a 98.28/96.53 effectiveness score. The results concerning student satisfaction towards cooperative learning found that the mean satisfaction (average) was 4.73, with a standard deviation of 0.22.Downloads
Issue
Section
Articles