ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจการสื่อสารเรื่องเพศต่อการสื่อสารเรื่องเพศในผู้ปกครองของวัยรุ่นหญิง

The effects of sexual communication empowerment on sexual communication practice among guardians of female adolescents

Authors

  • ศิรประภา มุงบัง
  • พรนภา หอมสินธุ์
  • รุ่งรัตน์ ศรีสุริยเวศน์

Keywords:

การเสริมสร้างพลังอำนาจ, ทัศนคติ, ความสะดวกใจ, การสื่อสารเรื่องเพศ, Empowerment, Attitudes, Uncomfortable, Sexuality communication

Abstract

การศึกษามีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อทัศนคติการสื่อสารเรื่องเพศ ความสะดวกใจในการสื่อสารเรื่องเพศ และการสื่อสารเรื่องเพศของผู้ปกครองของหญิงวัยรุ่นกลุ่มตัวอย่างคือผู้ปกครองเพศหญิงที่มิใช่บิดามารดา อายุ 35- 50 ปีที่รับผิดชอบดูแลบุตรหลานที่เป็นวัยรุ่นหญิงและกำลังเรียนอยู่ชั้นมัธยมศึกษา (ม.1 - ม.3) แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบกลุ่มๆละ 13 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมเสริมสร้างพลังอำนาจตามแนวคิดของ Gibson (1995) เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถาม ประกอบด้วย แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล ทัศนคติต่อการสื่อสารเรื่องเพศ ความสะดวกใจในการสื่อสารเรื่องเพศ และทักษะการสื่อสารเรื่องเพศ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ Fisher’s exact test, Dependent t-test และ Independent t-test ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มทดลองมีผลต่างของคะแนนเฉลี่ยทัศนคติเชิงบวกต่อการสื่อสาร ความสะดวกใจในการสื่อสารเรื่องเพศและทักษะการสื่อสารเรื่องเพศสูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 (t= 11.594, p<.001;  t =2.356, p<.001; t= 8.422, p<.001 ตามลำดับ) ผลการศึกษาจะเป็นประโยชน์แก่บุคลากรสาธารณสุข ครู และผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการสร้างเสริมศักยภาพในการสื่อสารเรื่องเพศในผู้ปกครองอันจะนำไปสู่การป้องกันปัญหาการมีเพศสัมพันธ์ก่อนวัยอันควรในวัยรุ่นหญิงต่อไป  This study aimed to evaluate the impact of an empowerment program on guardians’ attitudes towards sexual communication, their comfort in discussing sexual matters, and their sexual communication practices. The sample consisted of female guardians, aged 35-50, who were responsible for female adolescents attending secondary school (M.1-M.3). The participants were divided into an experimental group and a comparison group, with 13 individuals in each group. The experimental group participated in an empowerment program based on Gibson’s (1995) concept. Data were collected through questionnaires that assessed demographic information, attitudes towards sexual communication, comfort with communication, and sexual communication skills. Statistical analyses included descriptive statistics, Fisher’s exact test, dependent t-test, and independent t-test. The results indicated that the experimental group demonstrated significantly higher mean scores in attitudes towards sexual communication, comfort in communication, and sexual communication skills compared to the comparison group, with all differences being statistically significant at the .05 level (t = 11.594, p < .001; t = 2.356, p < .001; t = 8.422, p < .001, respectively).These findings suggest that the empowerment program effectively enhances the sexual communication abilities of guardians, which can play a crucial role in preventing premature sexual activities among female adolescents. The study’s results are valuable for healthcare professionals, teachers, and other stakeholders involved in adolescent health promotion.

References

Bureau of Reproductive Health. (2014). National Strategic Plan for the Prevention and Resolution of Teenage Pregnancy Issues 2017- 2036. Bangkok: ThepphenVanish. [In Thai]

Bureau of Reproductive Health. (2015). A guide to the organization of family sexual discourse training bureau of reproductive health. Bangkok: ThepphenVanish. [In Thai]

Bureau of Reproductive Health. (2016). Sexual communication skills development manual for teens and Families Bureau of Reproductive Health. Bangkok: ThepphenVanish. [In Thai]

Bureau of Reproductive Health. (2017). Reasons for teenage pregnancy and sexual problems in Thai families Bureau of Reproductive Health. ThepphenVanish. Bangkok. [In Thai]

Flores, D. D., & Barroso, J. J. (2017). 21st century parent-child sex communication in the United States: A process review. Annual Journal of Sex Research, 54, 532-548. https://doi:10.1080/00224499.2016.1267693.

Gibson, C. H. (1993). A study of empowerment in mother of chronically ill children. Unpublished doctoral dissertation. Boston: Boston College.

Gibson, C. H. (1995). Concept analysis of empowerment. Journal of Advance Nursing, 16(3), 354-361.

Heednakram, U., Kasatpibal, N., & Viseskul, N. (2015). Effect of parent communication Skill development on communication about HIV prevention between parents and early adolescents. Nursing Journal, 42(1), 13-24. [In Thai]

Huansri, K., Saksongmuang, P., Purintaraphiban, C., & Thansuwan, C. (2021). Effects of positive sexual communication promotion activities on efficacy in family communication of parents with adolescent children. Journal of Health Science, 15(1), 47-57. [In Thai]

Maneesuwan, W., Lagampan, S., & Pawwattana, A. (2018). Life skill development program to prevent teenage pregnancy among early adolescent girls in foster homes. Kuakarun Journal of Nursing, 8(3), 37-57. [In Thai]

Ministry of Social Development and Human Security. (2022). Statistics on Adolescent Births Thailand 2021. Bureau of Reproductive Health. Bangkok. [In Thai]

Path2health Foundation. Curriculum. (2014). Parent-Child Communication to Promote Adolescent Sex Health. Thai Health Promotion Foundation. Bangkok. [In Thai]

Powwattana, A., & Thammaraksa, P. (2018). The effect of learning resources in the development of sexual communication among mothers and adolescent. Journal of Health and Nursing 2018, 34(1), 58-70. [In Thai]

Rogers, K., Gorna, R., McDougall, L., & Toure, K. (2016). The Global strategy for women’s, children’s and adolescents’ health (2016–2030): A roadmap based on evidence and country experience. Bull World Health Organ, 9(4), 398–400.

Samutachak, B., Khumsuwan, K., & Nittannara, P. (2018). The vulnerable families in the situation of demographic and social changes in Thailand. Thailand Science Research and Innovation. Bangkok: Mahidol University [In Thai]

Suvarnakuta, P., Ongkhaow, T., & Nungalee, S. (2018). The effect of promoting communication about sex program on feeling comfortable and practice in communication about sex between early female adolescents and mothers. Journal of Nursing and Education, 10(4), 63-75. [In Thai]

Thipsungwan, K., Srisuriyawet, R., & Homsin, P. (2013). Effects of mother-participating program on sexual communication between mother and early female adolescents. The Public Health Journal of Burapha University, 8(2), 70-80. [In Thai]

Wang, B., Stanton, B., Deveaux, L., Li, X., Koci, V., & Lunn, S. (2014). The impact of parent involvement in an effective adolescent risk reduction intervention on sexual risk communication and adolescent outcomes. AIDS Education and Prevention. 26(6), 500 – 520.

Ward, L. M., & Wyatt, G. E. (2016). Parent- adolescent communication about sexuality in Chinese families. Journal of Family Communication, 16(3), 229-246.

Thiangtham, W. (2015). Community capacity building: concept and application. (4th ed.) Bangkok: Mahidol University. [In Thai]

Wongsawat, P., Supametaporn, P., & Hoyrat, P. (2017). Effectiveness of learning program for improving sexual communication skills among parents and their adolescent children on premarital sexual and unwanted pregnancy prevention. Journal of Boromarajonani College of Nursing, 35(1), 86-98. [In Thai]

Downloads

Published

2024-07-23