ผลการใช้กิจกรรมจิตตปัญญาศึกษาเพื่อลดความเครียด และส่งเสริมการเผชิญปัญหาของนักศึกษาพยาบาล ในวิชาปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาล

Effects of contemplative activities to reduce stress and enhance coping skills among nursing students during course of Principles and Techniques of Nursing Practice

Authors

  • สุวรรณี สร้อยสงค์
  • สุภาณี คลังฤทธิ์
  • ปิยพงศ์ สอนลบ
  • จินดาวรรณ เงารัศมี
  • นันทวรรณ ธีรพงศ์
  • ขวัญสุวีย์ อภิจันทรเมธากุล

Keywords:

กิจกรรมจิตตปัญญาศึกษา, ความเครียดของมารดา, การเผชิญปัญหา, นักศึกษาพยาบาล, Contemplative activities, Stress, coping, Nursing students

Abstract

การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองแบบสองกลุ่มวัดก่อนและหลังการทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการใช้กิจกรรมจิตตปัญญาศึกษาเพื่อลดความเครียดและส่งเสริมการเผชิญปัญหาของนักศึกษาพยาบาล ในวิชาปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาล กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 2 สถาบันการศึกษาแห่งหนึ่ง จำนวน 34 คน คัดเลือกตามเกณฑ์คัดเข้าและการสุ่มอย่างง่าย แบ่งเป็น 2 กลุ่มควบคุมได้รับการสอนตามปกติจำนวน 17 คน และกลุ่มทดลองได้รับกิจกรรมจิตตปัญญาศึกษาจำนวน 17 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบประเมินความเครียดของกรมสุขภาพจิต มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .87 และแบบประเมินการเผชิญปัญหาในการฝึกปฏิบัติการพยาบาลซึ่งพัฒนาโดยผู้วิจัย ตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาของแบบประเมิน มีค่า 0.67-1.00 และมีค่าความเที่ยงเท่ากับ .77 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา สถิติไคว์สแคว์ (Chi-square) และสถิติทีอิสระจากกัน (Independent t test) ผลการวิจัย พบว่า ภายหลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนค่าเฉลี่ยความเครียด (Mean = 42.35 ±10.16) น้อยกว่ากลุ่มควบคุม (Mean = 48.94 ± 6.39) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05  (p=.03)  และมีคะแนนค่าเฉลี่ยการเผชิญปัญหาในการฝึกปฏิบัติการพยาบาล (Mean = 67.82 ±5.16) มากกว่ากลุ่มควบคุม (Mean = 48.64± 6.37) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (p < .001)  แสดงให้เห็นว่ากิจกรรมจิตตปัญญาสามารถลดความเครียดและส่งเสริมการเผชิญปัญหาในการฝึกปฏิบัติการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาลได้  ดังนั้นอาจารย์ควรนำกิจกรรมจิตตปัญญาไปใช้เพื่อให้นักศึกษาผ่อนคลายความเครียดและส่งเสริมทักษะการเผชิญปัญหาในการเรียนการสอนภาคปฏิบัติ  This quasi-experimental research aimed to examine the effects of contemplative activities on stress reduction and the enhancement of coping skills among nursing students enrolled  in a practical course on nursing principles and techniques. The study involved thirty-four  sophomore nursing students, divided into a control group and an experimental group, each  consisting of 17 students. The control group received regular teaching methods, while the experimental group engaged in contemplative activities in addition to the regular curriculum. Data were collected using the stress assessment form from the Department of Mental Health, with a reliability coefficient of .87, and a coping assessment form developed by the  researcher, with a reliability coefficient of .77. The content validity of the assessments ranged from 0.67 to 1.00. Data analysis was conducted using descriptive statistics, Chi-square tests, and independent t-tests. The results indicated that the experimental group had a significantly lower mean stress score (Mean = 42.35 ± 10.16) compared to the control group (Mean = 48.94 ± 6.39) at the 0.05 significance level (p = .03). Additionally, the experimental group exhibited a significantly higher mean score for problem-solving during nursing practice (Mean = 67.82 ± 5.16) compared to the control group (Mean = 48.64 ± 6.37) at the 0.05 significance level (p < .001). These findings suggest that incorporating contemplative activities can effectively reduce stress and promote coping skills during clinical practice for nursing students. Therefore, instructors are encouraged to integrate contemplative activities into their teaching strategies to help students manage stress and enhance their problem-solving abilities in practical training.

References

Academic Department, Boromarajonani College of Nursing, Buddhachinaraj. (2023). Data on counseling for nursing students, Boromarajonani College of Nursing, Buddhachinaraj. (Copied document) [In Thai].

Aloufi, M. A., Jarsen, R. J., Gerdtz, M. F., & Kapp, S. (2021). Reducing stress, anxiety and depression in undergraduate nursing students: Systematic review. Nurse Education Today 102, 104877. doi: 10.1016/j.nedt.2021.104877.

Chaiwcharn, T., & Papol, A. (2020). The stress of nursing student training. EAU Heritage Journal Science and Technology,15(1), 21-28. [In Thai].

Chirawatkul, A. (2013). Designing questionnaire for research. Bangkok: Withayapat.

Choosang, S., & Nilapun, M. (2020). The paradign of contemplative education enhance humanized care of nursing student, Silpakorn Educational Research Journal, 13(1), 9-23. [In Thai].

Contemplative Education Center, Mahidol University. (2014). Contemplative education. Retrieved 12 March 2023 from http://www.ce.mahidol.ac.th/eng/

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-91. doi: 10.3758/bf03193146.

George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10th ed.) Boston: Pearson.

Heinrich, D. S., & O’ Connell, K. A. (2024) The effects of mindfeulness meditation on nursing students’ stress and anxiety level. Nursing Education Perspective, 45(1), 31-36. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000001159

Hwang, E., Kim, M., & Shin. S. (2021). Initial clinical practicum stress among nursing students: A cross-sectional study on coping style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 4932.

Jamjeng, S., Austhamethakul, W., & Pituksin, D. (2018). The effect of readiness preparation for nursing practice in ward of 2nd year nursing students, Borommarajonnani College of Nursing, Ratchaburi. Journal of Science and Technology, Ubon Ratchathani University, 20(3), 147-163. [In Thai].

Kamdaeng, P. (2021). Supervision in clinical practice regarding expectations of nursing students. Journal of Nurses Association of Thailand Northern Region, 27(1), 17-28. [In Thai].

Lai, M. H., Tzeng, C. Y., Jen, H. J., & Chung, M.H. (2022). The Influence of reducing clinical practicum anxiety on nursing professional employment in nursing students with low emotional stability. International Journal Environmental Research Public Health, 19(14), 8374. doi: 10.3390/ijerph19148374.

Latif, R. A., & Nor, M. Z. M. (2019). Stressors and coping strategies during clinical practice among diploma nursing students. Malaysian Journal of Medical Sciences, 26(2), 88-98. doi: 10.21315/mjms2019.26.2.10.

Lavoie-Tremblay, M, Sanzone, L., Aubé, T., & Paquet, M. (2022). Sources of stress and coping strategies among undergraduate nursing students across all years. Canadian Journal of Nursing Research, 54(3), 261-271. doi: 10.1177/08445621211028076

Mahatnirunkul, S., Poompisanchai, V., & Tapunya, P. (1997). Suanprung stress test-20. Academic Psychiatry and Psychology Journal, 13(3), 1-20. [in Thai]

Mahesneh, D., Shoqirat, N., Alsaraireh, A., Sigh, C., & Thorpe, L. (2021). From learning on Mannequins to practice on patients: Nursing students’ first-time experience of clinical placement in Jordan. SAGE Open Nursing, 7, 1-7. doi:10.1177/23779608211004298.

Meena, B. M., Manasa, B., Vijayakumar, V., Kiran, Salagame, K. K., & Jois, S. N. (2021). Nursing student's experiences of meditation on twin hearts during eight weeks practice: A qualitative content analysis. SAGE Open Nursing, 7, 1-10. https://doi.org/10.1177/23779608211052118

Simmer-Brown, J. (2019). Contemplative teaching and learning: Opportunities for Asian studies. ASIA Network Exchange, 26(1), 5-25. doi: http://doi.org/10.16995/ane.291

Sornlob, P., Sroisong, S., Fuongtong, P., & Teerapong, N. (2022). Effects of contemplative education on happiness learning and holistic nursing among nursing students. Journal of Health Science Boromarajonani College of Nursing Sunpasitthiprasong, 6(1), 112-126. [In Thai].

Sroisong, S., Fuongtong, P., Somlob, P., Ngaoratsamee, J., & Teerapong, N. (2023). The effects of using a teaching model with contemplative education in practicum to enhance resilience among nursing students in the first-time of nursing practice. Journal of Nursing and Health Science, 17(1), 182-197. [In Thai].

Tantalanukul, S., & Wongsawat, P. (2017). Stress and stress management in nursing students. Boromarajonani College of Nursing Uttaradit Journal, 9(1), 81-92. [In Thai].

Torné-Ruiz, A., Reguant, M., & Roca, J. (2023). Mindfulness for stress and anxiety management in nursing students in a clinical simulation: A quasi-experimental study. Nurse Education in Practice, 66, 103533. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103533.

Triamchaisri, S. K. (2018). Meditation Technique SKT 8: New technique for intensive patients. Retrieved for https://www.youtube.com/watch?v=JPwY4-ZXoVs [In Thai].

van Dyk, E. C., van Rensburg, G. H., & van Rensburg, E. S. J. (2021). A model to foster and facilitate trust and trusting relationships in the nursing education context. Health SA Gesondheid, 26, 1-10.

Vliet, M. V., Jong, M. C., & Jong, M. (2018). A mind-body skills course among nursing and medical students: A pathway for an improved perception of self and the surrounding world. Global Qualitative Nursing Research, 5, 1-13.

Downloads

Published

2024-07-23