ความคิดเห็นของนักศึกษาพยาบาลต่อการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน

Opinion of Nursing Students Toward Project-based Instruction

Authors

  • สหัทยา รัตนจรณะ

Keywords:

ความคิดเห็น, นักศึกษาพยาบาล, การจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน, Opinion, Nursing students, Project-based instruction

Abstract

การจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานเป็นวิธีการสอนเชิงรุกวิธีหนึ่งที่ส่งเสริมทักษะศตวรรษที่ 21 การวิจัยในชั้นเรียนนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน ผู้ให้ข้อมูลเป็นนักศึกษาพยาบาล จำนวน 14 คนที่ลงทะเบียนเรียนวิชาการวิจัยและสารสนเทศทางการพยาบาลที่จัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน มีระดับความสามารถทางการเรียนอยู่ในกลุ่มต่ำ กลุ่มกลางและกลุ่มสูง เครื่องมือวิจัย คือ ผู้วิจัย และแนวคำถามแบบกึ่งโครงสร้างที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเองและผ่านการทดลองใช้และปรับคำถามให้เหมาะสม ดำเนินการเก็บข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกรายบุคคล วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีวิเคราะห์เนื้อหา และยืนยันคุณภาพของข้อมูลด้วยวิธีการตรวบสอบข้อมูลสามเส้า ผลการวิจัยพบประเด็นที่สำคัญ 3 ประเด็นคือ 1) ประเด็นความรู้สึกที่เกิดขึ้น สามารถแบ่งเป็น 3 ระยะคือ ระยะก่อนทำโครงงาน ประกอบด้วย ความกังวล และความกลัว ระยะทำโครงงาน ประกอบด้วย ความสุข ความสนใจและบรรยากาศของความช่วยเหลือ และระยะสิ้นสุดโครงงาน ประกอบด้วย ความภาคภูมิใจ ดีใจ และรู้สึกสนุก 2) ประเด็นความคิดเห็นต่อการสอน ประกอบด้วย ความคิดเห็นต่อการเรียนทฤษฎีก่อนฝึกปฏิบัติ ความคิดเห็นต่อจำนวนสมาชิก ความคิดเห็นต่อการจัดกลุ่ม และความคิดเห็นต่อการจัดตารางเรียน และ 3) ประเด็นแนวทางในการพัฒนาการสอน ประกอบด้วย เพิ่มจำนวนสมาชิก การจัดกลุ่มและจัดตารางเรียนที่เหมาะสม ข้อค้นพบนี้เสนอให้อาจารย์พยาบาลใช้ผลวิจัยนี้เป็นแนวทางในการพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน  Project-based learning is an active instructional technique that enhances twenty-first-century skills among learners. This classroom research aimed to study nursing students' opinions on project-based instruction. The participants included 14 nursing students enrolled in a Research and Nursing Informatics course that employed project-based learning. The students were categorized into low, medium, and high groups based on their learning abilities. Research instruments were the researcher and the semi-structured questions, Semi-structured questions developed by the researcher were tried out and adjusted for appropriateness. Data were collected through in-depth interviews and analyzed using content analysis. The findings revealed three significant themes: 1) Emergence of feelings, identified in three stages: pre-project stage (anxiety and fear), project stage (happiness, interest, supportive climate), and post-project stage (pride, happiness, and joy); 2) Opinions on project-based instruction, including learning theories before practice, group size, group formation, and class schedule; and 3) Suggestions for improving project-based instruction, such as increasing group size, optimizing group formation, and adjusting the learning schedule. The summary of findings suggests that nurse educators can use these insights to enhance project-based instruction.

References

Announcement of the Ministry of Education regarding bachelor's degree qualification standards Department of Nursing Science 2017. (2018, 3 January). Royal Gazette, Volume 135, Special Section 1 D., 7-11. [In Thai]

Başbay, M., & Ateş, A. (2009). The reflections of student teachers on project based learning And investigating self evaluation versus teacher evaluation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 242-247.

Berg, B. L. (2004). Qualitative research methods: For the social sciences. Boston, MA.: Pearson.

Braguglia, K. H., & Jackson, K. A. (2012). Teaching research methodology using a project-based three course sequence critical reflections on practice. American Journal of Business Education, 5(3), 347-352.

Buachu, T. (2018). A study of the opinion of teaching and learning models of undergraduate nursing curriculum, Phetchaburi Rajabhat University in the 21st Century. Journal of Nursing Science Chulalongkorn University, 30(3), 26-37 [In Thai].

Chuaichum, C., & Yotinwattanabumrung, A. (2019). Effectiveness of instructional model with jigsaw technique in the topic of nursing care for persons with health problem in neurological system in nursing students. Vajira Nursing Journal, 21(1), 1-17. [In Thai].

Condliffe, B. (2017). Project-based learning: A literature review. Working Paper. MDRC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED578933.pdf

Kunaviktikul, W. (2013). Teaching and learning in the discipline of nursing in the 21st century. Nursing Journal, 42(2), 152-156. [In Thai].

Kanya, H., Şenyuva, E., Işık, B., & Bodur, G. (2014). Nursing students’ opinions regarding project- based learning. Procedia Soc Behav Sci, 152, 379-385. doi:10.1016/j.sbspro.2014.09. 216.

Korkmaz, G., & Kalayci, N. (2021). Problem and project-based learning as an educational philosophy: A novel conceptual model for higher education. African Educational Research Journal, 9(3), 774-789.

Lawang, W. & Junprasert, S. (2017). Using project-based learning to enhance 21st century skills of master’s students in nursing science program (Community Nurse Practitioner). Journal of Nursing and Education,10(2), 33-45. [In Thai].

Mora, P. (2018). Project-based learning: Alterative for learning management in 21st century learners.Journal of Research and Curriculum Development, 8(1), 42-52.

Pattaravanich, U. (2014). Sexual attitudes of population of the new generation. In Vorasiriamon, Y. (Ed.) Population and society 2014: Birth and security in population and society. Bangkok: Institute for Population and Social Research. [In Thai].

Phattarasatjatum, P., & Phromreungrit, K. (2018). The effectiveness of using backward design for developing learning outcomes according to thai qualifications framework for higher education among nursing students. Journal of Nursing and Education, 11(3), 64-78. [In Thai].

Potipatsa, G., Saedkong, P.,Tongnarong, P., Sayawat, T & Jearapong, S. (2014). Results of students, learning outcomes on the systematic thinking development course using a project under the thai qualifications framework for higher education (TQF) in an academic year 2010, Boromarajonnani Nursing College, Khon Kaen. Journal of Nursing and Health Care. 32(1), 204-214. [In Thai].

Ravitz, J. (2010). Beyond changing culture in small high schools: Reform models and changing instruction with project-based learning. Peabody Journal of Education, 85(3), 290-312.

Songwatthanayuth, P., Kitsawat,S., Sirichot, K., & Boonlua, S. (2018). Factors related the characteristics of graduates framework for higher education among nursing students in Prachomklao College of Nursing, Phetchaburi province. Journal of Prachomklao College of Nursing, Phetchaburi Province, 1(1), 57-69. [In Thai].

Suntiwong, C. (2022). Appropriate teaching model on home visit influencing academic achievement and learning outcomes according to the higher education qualification framework. Journal of Public Health Nursing, 36(2), 101-112. [In Thai].

Techakupt, P.& Yindeesuk, P. (2016). Teaching students to do a project, teaching teachers to conduct a classroom research. Bangkok: Chulalongkorn. [In Thai]

Wongsawang, N., Satadaechakul, W., Jeenkhowkhum, D., Patcheep, K., Boonsiri, C., & Jorgloy, P. (2021). Journal of Prachomklao College of Nursing, Phetchaburi Province, 4(1), 130-143. [In Thai].

Wutti, R., Sittiwong., S. & Srigrajang, J. (2016). The effects of team based learning to enhance learning outcomes under thai qualifications framework for higher education And self-direction in adult learning of students nurses. Journal of Nursing and Health Research, 17(3), 69–80. Retrieved from https://he01.tci-thaijo.org/index.php/bcnpy/article/view/72385. [In Thai]

Downloads

Published

2024-07-23