ผลของโปรแกรมการเตรียมมารดาต่อพฤติกรรมการดูแลทารกเกิดก่อนกำหนดในระยะเปลี่ยนผ่านจากโรงพยาบาลสู่บ้าน

Effect of A Maternal Preparation Program on Premature Infant Care Behaviors During Transition Period from Hospital to Home

Authors

  • จิดาภา พิกุลงาม
  • นฤมล ธีระรังสิกุล
  • ศิริยุพา สนั่นเรืองศักดิ์

Keywords:

โปรแกรมการเตรียมมารดา, พฤติกรรมการดูแลทารกเกิดก่อนกำหนด, ระยะเปลี่ยนผ่าน, Maternal preparation program, Preterm infant care behaviors, Transition period

Abstract

การวิจัยกึ่งทดลองนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการเตรียมมารดาต่อพฤติกรรมการดูแลทารกเกิดก่อนกำหนดในระยะเปลี่ยนผ่านจากโรงพยาบาลสู่บ้าน กลุ่มตัวอย่าง เป็นมารดาครรภ์แรกและทารกเกิดก่อนกำหนดที่เข้ารับการรักษาในโรงพยาบาลธรรมศาสตร์เฉลิมพระเกียรติ จำนวน 30 ราย คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างตามคุณสมบัติที่กำหนด และทำการสุ่มอย่างง่าย เข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 15 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมการเตรียมมารดา กลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองได้เเก่  โปรแกรมการเตรียมมารดา เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบบันทึกข้อมูลทั่วไป เเละแบบสอบถามพฤติกรรมการดูแลทารกเกิดก่อนกำหนด ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .89 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนา และทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า ภายหลังการทดลองมารดากลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมการดูแลทารกเกิดก่อนกำหนดสูงกว่ามารดากลุ่มควบคุม เเละสูงกว่าก่อนได้รับโปรเเกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .001) จากผลการวิจัยมีข้อเสนอแนะว่า พยาบาลสามารถนำโปรแกรมนี้ไปประยุกต์ใช้กับมารดาทารกเกิดก่อนกำหนดในระยะเปลี่ยนผ่านจากโรงพยาบาลสู่บ้าน  This quasi-experimental research aimed to study the effect of a maternal preparation program on preterm infant care behaviors during the transition period from hospital to home. Simple random sampling was used to recruit 30 dyads of prim gravida mothers and preterm infants at the Thammasat University Hospital. The sample was divided equally into the experimental and control group. The experimental group received a maternal preparation program lasting 30-45 minutes eight times. In contrast, the control group received routine care.  Research experimental instruments included the maternal preparation program. Data collection instruments included demographic characteristics, and the preterm infant care behavior questionnaire, which had a reliability coefficient of .89. Data were analyzed by descriptive statistics, independent t-test, and paired t-test. The results revealed that the experimental group’s post-test mean preterm infant care behavior scores were significantly higher than the control group. Also, the post-test mean scores of the experimental group was significantly higher than the pre-test mean scores (p < .001). Nurses could implement this program for mothers of preterm infants transitioning from the neonatal intensive care unit to home.

References

Aagaard, H., Uhrenfeldt, L., Spliid, M., & Fegran, L. (2015). Parents' experiences of transition when their infants are discharged from the neonatal intensive care unit: A systematic review protocol. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports, 13(10), 123-132.

American Academy of Pediatrics [AAP]. (2008). Hospital discharge of high risk neonate. Pediatrics, 122(5), 1119-1126.

Boykova, M., & Kenner, C. (2012). Transition from hospital to home for parents of preterm infants. Journal of Perinatal & Neonatal Nursing, 26(1), 81-87.

Boykova, M., Kenner, C., & Ellerbee, S. (2014). Postdischarge care of the newborn infants and families. In C. Kenner, & J. W. Lott (Eds.), Comprehensive neonatal nursing (pp. 783-808). New York: Springer.

Burnham, N., Feeley, N., & Sherrard, K. (2013). Parents’s perceptions regarding readiness for their Infant’s discharge from the NICU. Neonatal Network, 23(5), 324-334.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavior science (2nd ed.). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Division of Information Center, Institute Research and Information Thammasat University Hospital. (2017). Situation of Preterm infants 2017-2019. Pathuumthani: Thammasat University

Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2013). Wong’s essentials of pediatric nursing (9thed.). St. Louis: Missouri.

Hutchinson, S. W., Spillet, M. A., & Cronin, M. (2012). Parent’s experiences during their infant’s transition from neonatal intensive care unit to home. The Qualitative Report, 17(23), 1-20.

Lally, J. R. (2003). Infant-toddler child care in the United States: Where has it been? Where is it now? Where is it going?. Zero to Three, 24, 29-34.

Lopez, G. L., Anderson, K. H., & Feutchinger, J. (2012). Transition of premature infants from hospital to home life. Neonatal Network, 31(4), 207-214.

Meleis, A. I., Sawyer, L. M., Im, E. O., Messias, D. K. H., & Schumacher, k. (2000). Experiencing transitions: An emerging middle-range theory. Advances in Nursing Science, 23(1), 12-28.

Ruo, H. M., Qing, Z., Zhi, H. N., & Hai, T, L. (2021). Transitional care experiencing of caregivers of preterm infants hospitalized in a neonatal intensive care unit: A qualitative descriptive study. Nursing Open, 8, 3484-3494.

Sakdajiwacharoan, V. (2010). The effect of discharge planning program on premature infant care behavior of mothers. Master’s Thesis, Nursing Science, Pediatric Nursing, Faculty of Nursing. Bankok: Chulalongkorn University. (in Thai)

Soomboon, S., Rungamornrat, S., & Sangperm, P. (2019). Factors associated with coping difficulty of mothers in transition period from neonatal intensive care unit to home. The Journal of Faculty of Nursing Burapha University, 27(4), 32-41. (in Thai)

Srilamai, N., & Teerarungsikul, N. (2015). Effectiveness of maternal perceived self-efficacy enhancement program on caring for preterm babies. Journal of Nursing and Education, 8(2), 84-94. (in Thai)

Srisatidnarakul, B. (2009). The methodology in nursing research. Bangkok: U and I Intermedia. (in Thai)

Taya, N., Wittayasooporn, J., & Luecha, Y. (2009). Effects of supportive-education nursing system on maternal caregiving behavior and health outcome of premature infants. Ramathibodi Nursing Journal, 11(3), 167-178. (in Thai)

Teerarungsikul, N. (2013). The lived experience of mothers with preterm babies. Journal of Nursing and Education, 5(1), 25-39. (in Thai)

Taweepoon, W., & Theunnadee, S. K. (2018). Effects of maternal preparation program on perceived self - efficacy, infant-care behavior of mothers and preterm infant health status. Journal of Nursing and Health Care, 36(1), 136-144.

Weiss, M., Johnson, N. L., Malin, S., Jerofky, T., Lang, C., & Sherburne, E. (2017). Readiness for discharge in parents of hospitalized children. Journal of Pediatric Nursing, 23(4), 282-295.

World Health Organization [WHO]. (2018). Preterm birth. Retrieved from https://www.who.int/en/ news-room/fact-sheets/detail/preterm-birth

Downloads

Published

2022-12-15