ประสิทธิผลของโปรแกรมการสอนเพื่อพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณในนักศึกษาพยาบาล

Effectiveness of teaching program to develop the critical thinking skills among nursing students

Authors

  • ตะวันรัตน์ สกุลรุ่งจรัส
  • ชยนุช ไชยรัตนะ
  • ชญาภรณ์ ตีวารี

Keywords:

ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ, โปรแกรมการสอน, นักศึกษาพยาบาล, Critical thinking skills, Teaching program, Nursing student

Abstract

การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียววัดก่อนหลัง เพื่อศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรมการสอน ต่อการพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณในนักศึกษาพยาบาล สถาบันการศึกษาพยาบาลแห่งหนึ่ง จังหวัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 3 เรียนรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น จำนวน 53 คน คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างตามเกณฑ์คัดเข้า ได้รับการสอนด้วยโปรแกรมการสอนเพื่อพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ประกอบด้วย การศึกษาด้วยตนเองผ่านสื่อ กรณีศึกษาเป็นฐานและวางแผนการพยาบาล การอภิปรายกลุ่ม การใช้ข้อคำถามกระตุ้นความคิด การฝึกประสบการณ์ภาคปฏิบัติ และการสะท้อนคิด เป็นเวลา 4 สัปดาห์ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบประเมินทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ฉบับภาษาไทย (CCTST-TT) ระหว่างเดือนธันวาคม พ.ศ. 2564 ถึงเดือนมีนาคม พ.ศ. 2565 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติบรรยาย และสถิติ Paired sample t-test ผลการวิจัยพบว่าหลังเข้าร่วมโปรแกรมการสอน กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนเฉลี่ยทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง และมีคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรมการสอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (t = 3.713, p < .05) เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าคะแนนเฉลี่ยด้านการอ้างอิงปัญหา ด้านการประเมินผล ด้านการให้เหตุผลแบบอุปนัย และด้านการให้เหตุผลแบบนิรนัยสูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรมการสอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ จากผลการวิจัยมีข้อเสนอแนะว่าโปรแกรมการสอนในการศึกษาครั้งนี้มีประสิทธิผลในการพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และสามารถนำมาใช้ในการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณให้กับนักศึกษาพยาบาล  This quasi-experimental research with one group pretest-posttest design aimed to study the effectiveness of a teaching program to develop critical thinking skills among nursing students in a nursing institute in Bangkok. The participants were 53 third-year nursing students who attended the child and adolescent nursing practicum. Purposive sampling was used to select nursing students based on the inclusion criteria. The intervention group was trained to develop critical thinking skills through a 4-week teaching program that included self-study via media, case-based learning with a nursing care plan, group discussion, power questions, clinical practice, and reflective thinking. The data was collected using the California Critical Thinking Skills test Thai version (CCTST-TT) from December 2021 to March 2022. The data were analyzed using descriptive statistics and Paired sample t-test. The results found that after intervention, the participants had a moderate level of critical thinking skill scores and were significantly higher (t = 3.713, p < .05). As for inference, evaluation, induction, and deduction had significantly higher scores than before the intervention. These findings suggest that this program will effectively develop critical thinking skills and can be used as a guideline for designing teaching methods to increase nursing students’ critical thinking skills. 

References

Arpaichiraratana, C., & Attharos, T. (2021). Effect of small group discussion on critical thinking, self-directed learning, satisfaction on the learning of nursing students of The Thai Red Cross College of nursing. Thai Red Cross Nursing Journal, 5(1), 19-31. [In Thai]

Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A., & Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical thinking skills in nursing students: A comparison between freshmen and senior students. Nurse Midwifery Study, 4(1), 2-5.

Boso, C., Merwe, A. S., & Gross, J. (2020). Critical thinking skills of nursing students: Observations of classroom instructional activities. Nursing Open, 7, 581-588.

Chidmongkol, R., Tongphet, P., & Khonyang, W. (2016). Teaching for enhancing critical thinking of nursing students in clinical practice. Journal of Nursing and Public Health, 3(3), 233-245. [In Thai]

Dumrongkittikul, B., & Keeratitanon, P. (2022). Recommendation for developing transformative learning management for nursing students of Boromarajonani college of nursing, Saraburi. Journal of Boromarajonani College of Nursing, Surin, 12(2), 130-147. [In Thai]

Facione, P. A (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction – The delphi report. Millbrae, CA: California: Academic Press.

Insight assessment. (2023). California critical thinking skills test: 2023 user manual and resource guide. California: The California Academic Press.

Kamkhieo, W., Nantakaew, K., Kulnitichai, W., & Tachawong, K. (2018). Effects of concept mapping on critical thinking ability among nursing students of the University of Phayao. Journal of Nursing and Education, 11(3), 24-35. [In Thai]

Khorphon, S., Pankeaw, J., Sarobol, T., Choopun, K., Chomchan, S., & Boonlue, N. (2019). Promoting of critical thinking skills in nursing students through reflective thinking. Thai Journal of Nursing, 46(1), 83-96. [In Thai]

Kosawanon, S., Rungamornrat, S., & Panbangpra, S. (2015). Effect of case study teaching method on critical thinking in nursing students. Nursing Science Journal of Thailand, 33(3), 99-108. [In Thai]

Kusoom, W., & Tongvichean, S. (2017). Developing critical thinking skill for nursing students. The Journal of Faculty of Nursing Burapha University, 25(3), 1-8. [In Thai].

Mahmond, A. K. (2011). Critical thinking skills of nursing students in lectured-based teaching and case-based learning. International Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 5(2), 1-18.

McAllister, M. (2011). STAR: A transformative learning framework for nurse educators. Journal of Transformative Education, 9(1), 42-58.

McAllister, M., Oprescu. F., Downer, T., Lyons, M., Pelly, F., & Barr, N. (2013). Evaluating star-a transformative learning framework: interdisciplinary action research in health training. Educational Action Research, 21(1), 90-106

Mezirow, J. (2000). Learning as transformation: Critical perspective on a therapy in progress. San Francisco: jossey-Bass.

Poohongthong, C. (2018). Transformative learning: Challenges for instructors in higher education. Journal of Behavioral Science, 24(1), 163-182. [In Thai]

Rojanaprasert, P., & Boonpiamsak, T. (2013). The effect of computer-assisted instruction lessons with reflective thinking teaching in nursing care of the child with cardiac catheterization on knowledge and critical thinking among the nursing students, Thai Journal of Cardio-Thoracic Nursing, 24(2): 17-28. [In Thai]

Roshangar, F., Azar, E. F., Sarbakhsh, P., & Azarmi, R. (2020). The effect of case-based learning with or without conceptual mapping method on critical thinking and academic self-efficacy of nursing students. Journal of Biochemical Technology, 11(1), 37-44.

Wong, S. H. V., & Kowitlawakul, Y. (2020). Exploring perceptions and barriers in developing critical thinking and clinical reasoning of nursing students: A qualitative study. Nurse Education Today, 2020(95), 1-6. doi: 10.1016/j.nedt.2020.104600.

Yaemsuda, T. (1999). The development of social cognitive learning instructional system in nursing education by using portfolio. Doctoral Dissertation, Higher Education, Chulalongkorn University.

Downloads

Published

2023-04-11