ผลของการใช้โปรแกรมการเตรียมความพร้อมในการฝึกปฏิบัติหลักและเทคนิคการพยาบาลแบบผสมผสาน วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สุรินทร์
Effect of using blended learning program on the principles and techniques in nursing practice, Boromarajonani College of Nursing, Surin
Keywords:
การเตรียมความพร้อม, การฝึกปฏิบัติหลักและเทคนิคการพยาบาล, การเรียนรู้แบบผสมผสาน, readiness, preparation, the principle and technique in nursing practicum, blended learningAbstract
การวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียววัดก่อนและหลังการทดลอง นี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อเปรียบเทียบคะแนนความรู้และคะแนนความพร้อมในการปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาลก่อนและหลังการใช้โปรแกรมการเตรียมความพร้อมการฝึกปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาลแบบผสมผสาน กลุ่มตัวอย่าง เป็นนักศึกษาหลักสูตรพยาบาลศาสตรบัณฑิต วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สุรินทร์ โดยการคัดเลือกแบบเจาะจง ในชั้นปีที่ 2 ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาล พย.1203 ในปีการศึกษา 2564 ที่มีความยินดีเข้าร่วมการวิจัย จำนวน 99 คน คิดเป็นร้อยละ 100 เครื่องมือการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 ส่วน 1) โปรแกรมการเตรียมความพร้อมการฝึกปฏิบัติหลักและเทคนิคการพยาบาลแบบผสมผสาน 2) แบบสอบถาม ได้แก่ 1) แบบวัดความรู้หลักและเทคนิคการพยาบาล จำนวน 30 ข้อ และ 2) แบบสอบถามความพร้อมในการปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาล จำนวน 10 ข้อ ตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา โดยผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน และหาค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามวิจัย ได้ค่า 0.80, 0.96 และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบที Paired t- test ผลการวิจัยพบว่า 1). นักศึกษาพยาบาลมีคะแนนเฉลี่ยของความรู้ในการปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาลหลังการใช้โปรแกรมการเตรียมความพร้อมการฝึกปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาลแบบผสมผสานสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 2). นักศึกษาพยาบาลมีคะแนนเฉลี่ยของความพร้อมในการปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาลหลังการเตรียมความพร้อมการฝึกปฏิบัติหลักการและเทคนิคการพยาบาลแบบผสมผสานสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 สรุปได้ว่าการใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสานสามารถส่งเสริมความรู้และความพร้อมในการฝึกปฏิบัติหลักและเทคนิคการพยาบาล ดังนั้นควรนำรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานไปใช้ในการเตรียมความพร้อมการเรียนรู้ This one-group pre-posttest quasi-experimental research aimed to compare the knowledge and readiness scores in adhering to the principles and techniques in nursing practicum before and after using the blended learning program. A sample of 99 second-year nursing students who enrolled in the academic year 2021 and attended nursing practicum was purposively selected from Boromarajonani College of Nursing, Surin. The instruments were divided into two parts: 1) the blended learning program for determining readiness; and 2) the 20-item and 10-item questionnaires focusing on knowledge and readiness in adhering to the principles and techniques in nursing practice. Three experts evaluated the content validity index. The reliability was 0.80 and 0.96, respectively. The data was analyzed by percentage, mean, standard deviation, and paired t-test. Results showed that after attending the blended learning program, the nursing students had statistical significantly higher knowledge and readiness scores in adhering to the principles and techniques in nursing practicum (p < .05). In conclusion, the blended learning program can enhance the readiness of student nurses to adhere to the principles and techniques during nursing practicum. Therefore, teachers should use blended learning programs to improve their learning outcomes.References
Anukulvach, A. (2012). The blended learning. Retrieved from http://www.chontech.ac.th [in Thai]
Boromarajonani College of Nursing, Surin. (2517). Bachelor of nursing science program, improved 2017. Praboromrajanok institute. Nonthaburi: Office of the Permanent Secretary, Ministry of Public Health. [in Thai]
Carman, J.M. (2005). Blended learning design: Five keys ingredients. Retrieved from http://www.agilantlearning.com/pdf/Blended%20L.pdf.
Comas-Quinn, A. (2011). Learning to teach online or learning to become an online teacher: An exploration of teachers’ experiences in a blended learning course. European Association for Computer Assisted Language Learning, 23(3), 218–232. doi.org/10.1017/S0958344011000152
Gagnon, M., Gagnon, J., Desmartis, M., & Njoya, M. (2013). The impact of blended teaching on knowledge, satisfaction, and self-directed learning in nursing undergraduates: A randomized, controlled trial. Nursing Education Perspectives, 36 (4), 377-382.
Jamjang, S., Autmetakul, W., & Pituksin, D. (2019). The effect of readiness preparation for nursing practice in ward of 2nd year nursing students, Borommarajonnani College of Nursing, Ratchaburi. Journal of Science and Technology, Ubon Ratchathani University, 20(3), 147-63. [in Thai]
Janton, S., & Bunlikitkul, T. (2012). Readiness to practice in the fundamentals of nursing practicum among nursing students at the Thai Red Cross College of Nursing. The Thai Red Cross Nursing Journal, 5(1), 32-44. [in Thai]
Jeffrey, L. M., Milne, J., Suddaby, G., & Higgins, A. (2014). Blended learning: How teachers balance the blend of online and classroom components. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 121-140. Retrieved from http://www.jite.org/documents/Vol13/JITEv13ResearchP121-140Jeffrey0460.pdf
Jokinen, P., & Mikkonen, I. (2013). Teachers' experiences of teaching in a blended learning environment. Nurse Education in Practice, 13(6), 524–528. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.03.014
Tantranont, K., Tuanrat, W., & Kaewthummanukul, T. (2018). The application of a blended earning approach to an epidemiology course.. Nursing Journal, 45(1), 100-109. [in Thai]
Tarerum, J. (2019). The principle and technique in nursing practice. Surin: Boromarajonani college of nursing, Surin. [In Thai]
Xuto, P., Niyomkar, & Yothayai, C. (2014). The effect of using blended learning to improve nursing students’ information Technology competency as a way to support training for fourth year nursing student, Faculty of Nursing, Chaingmai University. Journal of Nursing and Education, 7(4), 156-167. [in Thai]
Yimyam, S., Charuwatcharapaniskul, U., Chareonsanti, J., Indarangkura Na Ayutthaya, A., Xuto, P., & Chaloumsuk, N. (2015). Developing on blended learning for developing the 21st century learning skills. Nursing Journal, 42 (Supplement), 129-140. [in Thai]