มุมมองของนักศึกษาพยาบาลเกี่ยวกับการพัฒนาสมรรถนะวิจัยและ ทักษะแห่งศตวรรษที่ 21 ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน
Nursing Students’ Opinions on Development of Research Competency and the 21st Century Skills Using Project-based Instruction
Keywords:
พัฒนา, สมรรถนะการวิจัย, ทักษะศตวรรษที่ 21, โครงงานเป็นฐาน, improvement, research competency, the 21st-century skills, project-based instructionAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นต่อการพัฒนาสมรรถนะการวิจัย และ ทักษะศตวรระที่ 21 ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 3 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 58 คน และเก็บข้อมูลในช่วงเดือนพฤษภาคม พ.ศ. 2560 การเก็บข้อมูลแบ่งเป็น 2 ระยะ ระยะที่ 1 ข้อมูลเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างจำนวน 58 คน และตอบแบบสอบถาม ระยะที่ 2 ข้อมูลเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลเป็นนักศึกษาพยาบาลที่มีคุณสมบัติตามที่กำหนดจำนวน 14 คน ผู้วิจัยทำการสัมภาษณ์ชิงลึก วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณด้วยสถิติพรรณนา และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยวิธีวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษามีความรู้เรื่องการวิจัยน้อยเมื่อเริ่มทำโครงงาน และมีความรู้เรื่องการวิจัยระดับมาก ภายหลังทำโครงงาน (ร้อยละ 55.17 และ 56.90 ตามลำดับ) มุมของนักศึกษาพยาบาลเกี่ยวกับการพัฒนา มีประเด็นหลัก 2 ประเด็น คือ 1) การพัฒนาสมรรถนะวิจัย ประกอบด้วย สมรรถนะด้านความรู้ในการวิจัย สมรรถนะด้านทักษะการวิจัย สมรรถนะด้านจิตวิจัย และ 2) การพัฒนาทักษะศตวรรษที่ 21 ประกอบด้วย ทักษะอ่านออก เขียนได้ และคณิตศาสตร์ ทักษะในการแก้ปัญหา ทักษะด้านความร่วมมือ การทำงานเป็นทีม ทักษะด้านการสื่อสาร ทักษะด้านคอมพิวเตอร์ เทคโนโลยีสารสนเทศ ผลการวิจัยนี้เสนอแนะให้ ผู้สอนใช้การจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานเพื่อพัฒนาสมรรถนะวิจัย และทักษะแห่งศตวรรษที่ 21 ให้นักศึกษาพยาบาล This research aimed to study nursing students’ opinions on developing research competency and 21st-century skills using project-based instruction. The sample consisted of 58 third-year nursing students who enrolled in academic year 2016 and the data were collected in May 2017. The data collection was divided into two phases: 1) quantitative data were collected from 58 third-year nursing students using questionnaires; 2) qualitative data were collected from 14 nursing students who met the specific criterion. The researcher conducted in-depth interviews and analyzed the data using descriptive statistics and content analyses. The findings revealed that students had little research knowledge at the beginning of the project and had much knowledge after the completion of the project (55.17 and 56.90 percentages, respectively). Nursing students’ opinions on their development were: 1) the development of research competency, including research knowledge competency, research skill competency, and research attitude competency, and 2) the development of twenty-first century skills, including reading, writing, arithmetic, problem-solving, collaborative, teamwork, communication, and computer information technology skills. These findings suggest that instructors should consider using project-based instruction to improve research competency and the 21st-century skills of nursing students.References
Bilgin, I., Karakuyu, Y., & Ay, Y. (2015). The effects of project based learning on undergraduate students’ achievement and self-efficacy beliefs towards science teaching. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(3), 469-477.
Braguglia, K. H., & Jackson, K. A. (2012). Teaching research methodology using a project-based three course sequence critical reflections on practice. American Journal of Business Education. 5(3), 347-352.
Chananin, Y., & Amornchai, R. (2012). A synthesis of research in development nursing student’s competencies of professional using meta-analysis. Ubon Ratchathani Journal of Research and Evaluation.1(1), 74-84. [In Thai]
Duangmanee, A. (2022). Learning management strategies to develop nursing students’ research competencies. Royal Thai Navy Medical Journal, 49(1), 223-244. [In Thai]
Hanklang, S., & Sivasan, S. (2021). Effectiveness of the project-based learning program on Thai nursing student competency for elderly care in the community. Journal of Health Research, 35(2), 132-146.
Kaya, H., Şenyuva, E., Işık, B., & Bodur, G. (2014). Nursing students’ opinions regarding project Based learning. Procedia Soc Behav Sci, 152(2014), 379-385. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.09.216.
Khawloueng, D. (2011). Results of project-based instruction with undergraduate students, industrial technology education, faculty of education, Burapha University. Journal of Education Social Development, 7(1), 33-46. [in Thai]
Malai, C., Nochit, W., Boontad, M., & Tochot, R. (2019). Effect of project based learning program on problem solving skills and the application of local wisdom for patients with NCDs in community. Journal of Thai Traditional & Alternative Medicine, 12(3), 488-503. [in Thai]
Markula, A., & Aksela, M. (2022). The key characteristics of project-based learning: how teachers implement projects in K-12 science education. Discip Interdscip Sci Educ Res, 4(2), 1-17. https://doi.org/10.1186/s43031-021-00042-x
Pheetarakorn, P., Rungnoei, P., & Chinglek, W. (2021). The effects of project-based learning on development creativity, cognitive, numerical analysis, communication and information technology skills among nursing students. Journal of Prachomklao College of Nursing, 4(3), 164-177. [in Thai]
Suwanjaroen, J., Sarakshetri, A., & Malai, C. (2017). eaching models to enhance the 21st century skills for bachelor’s degree nursing students. Nursing Journal. 44(4), 177-188.
Techakupt, P., Yindeesuk, P., & Meesee, R. (2010). Teaching students to think through Integrated project-based. Bangkok: Chulalongkorn. [in Thai]
Thailand Nursing and Midwifery Council (TNMC). (2018). Announcement of the nursing council on the core competencies of graduates. Retrieved from https://www.tnmc.or.th/images/userfiles/files/112.pdf. [in Thai]
Turner, K., & Petchkong, J. (2016). 21st Century skills: Essential issues for nursing education management. Nursing Journal of the Ministry of Public Health, 26(1), 1-15 [in Thai]
Panich, W. (2012). The way to create learning for students in the 21st century. Bangkok: Tathata publication. [in Thai]
Pattaravanich, U. (2014). Sexual attitudes of population of the new generation. In Vorasiriamon, Y. (Ed.) Population and society 2014: Birth and security in population and society. Bangkok: Institute for Population and Social Research. [in Thai].
Srisawat, A., Maneelam, P., & Yuenyong, C. (2021). Science projects learning management in secondary school. NEU Academic and Research Journal, 11(2), 240-254. [in Thai]
Viswambaran, V. K., & Shafeek, S., (2019). Project based learning (PBL) approach for improving the student engagement in vocational education: An investigation on students’ learning experiences & achievements. Dubai: IEEE. Retrieved from https://ieeexplore.ieee.org/ doi: 10.1109/ICASET.2019.8714463
Williams, M. K. (2017). John Dewey in the 21st century. Journal of Inquiry & Action in Education, 9(1), 91-102.
Wongsaree, C. (2015). linical teaching in adult nursing practicum course for generation Z collegian. Journal of Boromarajonani College of Nursing, Bangkok. 31 (2), 130-140. [In Thai]
Wongsawang, N., Satadaechakul, W., Jeenkhowkhum, D., Patcheep, K., Boonsiri, C., & Jorgloy, P. (2021). Result of project based learning on learning and innovation skills measure by students’ opinion surveying. Journal of Prachomklao College of Nursing, 4(1), 130-143
World Health Organization [WHO]. (2000). Nursing and midwifery education in the twenty-first century. Bangkok: Intercountry Consultation.
Wuttijurepan, A., No-in, K., & Chaiwongnakkapun, C. (2021). Effectiveness of the project-based learning on life skills of nursing students. Journal of Health Sciences Scholarship. 8(2), 148-165. [In Thai]
Zhang, J., & Cui, Q. (2018). Collaborative learning in higher nursing education: A systematic review. Journal of Professional Nursing, 34(5), 378-388. doi: 10.1016/j.profnurs.2018.07.007.