ความสัมพันธ์ของปัจจัยความได้เปรียบในการแข่งขันต่อความสามารถในการแข่งขัน และมิติทางวัฒนธรรมที่ส่งผลร่วมกับความสัมพันธ์ของบริษัทในนิคมอุตสาหกรรมอมตะนคร จังหวัดชลบุรี

Authors

  • วราภรณ์ วิสนานุศิษย์
  • ธงชัย ศรีวรรธนะ
  • กรินทร์ บุญเลิศวณิชย์
  • ธีรัตน์ พิริยะพลิน
  • กฤษณา โพธิสารัตนะ
  • นพดล เดชประเสริฐ

Keywords:

การแข่งขันทางการค้า, นิคมอุตสาหกรรมอมตะนคร, มิติทางวัฒนธรรม, สมรรถนะ, คุณลักษณะ

Abstract

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยความได้เปรียบในการแข่งขันต่อความสามมารถในการแข่งขันและมิติทางวัฒนธรรม ที่ส่งผลร่วมกับความสัมพันธ์นั้น กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ เป็นผู้บริหารระดับสูงหรือผู้บริหารระดับกลางของบริษัท ในนิคมอุตสาหกรรมอมตะนคร จำนวน 190 บริษัท ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลผลการวิจัยปรากฏว่า ปัจจัยความได้เปรียบในการแข่งขันมีความสัมพันธ์กับความสามารถในการแข่งขันกับขององค์กรในทั้งสามด้านความสามารถในการแข่งขัน คือ ความได้เปรียบจากขนาด ความได้เปรียบจากการสร้างความแตกต่าง ความได้เปรียบจากส่วนแบ่งตลาดที่แข่งขัน จากการวิจัยความสัมพันธ์ของมิติทางวัฒนธรรม กับความสามารถในการแข่งขันพบว่ามิติทางวัฒนธรรม ในด้านแตกต่างด้านอำนาจ และความแตกต่างด้านการหลีกเลี่ยงความเสี่ยงมีความสัมพันธ์ กับความสามารถในการแข่งขันขององค์กร แต่มิติทางวัฒนธรรม ด้านความแตกต่างด้านความเป็นส่วนตัว วัฒนธรรมความแตกต่างด้านการแบ่งชาย / หญิง ไม่มีความสัมพันธ์กับความสามารถในการแข่งขันขององค์กร และเมื่อศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยความได้เปรียบในการแข่งขันกับความสามารถในการแข่งขันและมิติทางวัฒนธรรม ในด้านต่างๆที่ส่งผลร่วมกับความสัมพันธ์นั้น พบว่า มิติทางวัฒนธรรม ด้านความแตกต่างในด้านอำนาจ มิติทางวัฒนธรรม ด้านความแตกต่างด้านความเป็นส่วนตัว มิติทางวัฒนธรรม ด้านความแตกต่างแบ่งชาย/ หญิงและวัฒนธรรมองค์กรความแตกต่างด้านการหลีกเลี่ยงความเสี่ยงที่ส่งผลร่วมกับความสัมพันธ์นั้น ค่าสัมประสิทธิ์การตัดสินใจ (R Square) มีค่าเพิ่มขึ้นแสดงให้เห็นว่าความได้เปรียบในการแข่งขันจะมีอิทธิพลกับความสามารถในการแข่งขันมากขึ้นโดยขึ้นอยู่กับระดับมิติทางวัฒนธรรม ในทุกๆ ด้าน               The objective of this study is to investigate the relationship between competitive comparative advantage factor on organization competitive capacities and organization culture jointly influencing such relationship of companies in AMATA NAKRON Industrial Estate. The study is based on the survey research using questionnaires to collect the data for 129 samplings from the target population, that is, the high executives and the middle executives of companies in AMATA NAKORN Industrial Estate. In order to analyze the data, both descriptive statistics such as the frequency, the per cent frequency, the mean, the standard deviation and inference statistics particularly the Simple Regression Analysis and the Moderation Effects Using Multiple Regression.​          From the study, competitive comparative advantage factor are found out to be related to competitive capacities in all three aspects, namely, economy of scale, product differentiated, and market shares, With respect to organization competitive capacities and organization culture, it is evident that differences in organization culture in terms of distance power and risk averter are found out to be related to organization competitive capacities while differences in individualism collectivism and masculinity-femininity are found out not to be related to organization competitive capacities.​          In terms of relationship between competitive comparative advantage factor on organization competitive capacities and organization culture jointly influencing such relationship, The R2 of the Moderation Effects Using Multiple Regression based on 4 aspects of organization culture, namely differences in distance power, risk averter, individualism collectivism, and masculinity-femininity is higher than that shown in Simple Regression Analysis, This means that competitive comparative advantage factor have played an important role to organization competitive capacities depending on all aspects of organization culture.

Downloads