แรงจูงใจ พฤติกรรม และประเภทการท่องเที่ยวเมืองพัทยาของนักท่องเที่ยวชาวรัสเซีย
Keywords:
การจูงใจ, การท่องเที่ยว, นักท่องเที่ยวต่างชาติ, รัสเซียAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจ พฤติกรรม และประเภทการท่องเที่ยวเมืองพัทยาของนักท่องเที่ยวชาวรัสเซีย ผลการวิจัยพบว่า คือ นักท่องเที่ยวมีความต้องการเดินทางมาท่องเที่ยวช่วงฤดูร้อนของรัสเซีย ชอบใช้รถโดยสารประจำทางในการเดินทางท่องเที่ยวเมืองพัทยา ชอบเดินทางแบบครอบครัว/ คู่สมรส พักแรมแบบโรงแรม/ รีสอร์ท และมีความต้องการในการเดินทางมาท่องเที่ยวโดยรูปแบบ Package Tour มากกว่าเดินทางกับบริษัทนำเที่ยว ประเภทการท่องเที่ยวที่นิยม คือ การท่องเที่ยวเพื่อสันทนาเพื่อชมประวัติศาสตร์ ชมวัฒนธรรมและการท่องเที่ยวเพื่อชมสิ่งแวดล้อม เมื่อทดสอบสมมติฐานที่ 1 พบว่า ความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวรัสเซียที่มีต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวในระดับสูง (> 3.49) ได้แก่ ด้านประสบการณ์การท่องเที่ยว ด้านวัฒนธรรม การได้รับข้อมูลจากการประชาสัมพันธ์ ด้านความสามารถในการให้ข้อมูลของเจ้าหน้าที่ผู้ให้บริการ คุณภาพการบริการ ความยุติธรรมด้านราคา ด้านสิ่งรบกวน สถานบันเทิงความคุ้มค่าของค่าใช้จ่าย ด้านอาหารและความปลอดภัยในการท่องเที่ยว ในขณะที่แรงจูงใจที่ ด้านสิ่งอำนวยความสะดวกด้านการบริการขนส่งสาธารณะ สาธารณสุขหรือความสะอาดของอาหารและสถานที่ต่าง ๆ ไม่อยู่ในระดับสูง นอกจากนี้ผลการทดสอบสมมติฐานที่ 2 พบว่าแรงจูงใจมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญกับรูปแบบการท่องเที่ยวเมืองพัทยาของนักท่องเที่ยวชาวรัสเซีย The research purposed to study motivation, travel behavior, and types of tourism of Russian tourists in Pattaya City. This study found the travel behavior of Russian tourists to visit Pattaya city during their summer season in Russia, they flavor in using public transport, travelling with family or with spouse, prefer to stay in hotels or resorts, travel in package tours more than conducted tours. They love to travel for recreation, visiting historical tourist sites to experience culture and environment. For hypothesis 1, this research found that the motivation factors were at the high level. Those motivation factors were to core-tourism experience in travelling at beautiful nature places, willingness to learning Thai culture, interested in public relation about Pattaya, the ability to communicate with people, good service quality from staff at hotels, fairness of price, free from distractions, entertainment, value of money, impression on food, and safety. Whereas motivation factors, were not at the high level, were inconvenience logistics system to access to travel spots, inadequate amenities such as internet access, telephone, and money exchange, improper hygiene of food, and not cleanliness at tourist spots. Hypothesis 2, this research found that motivation factors have significance relationship with types of tourism.Downloads
Issue
Section
Articles