คุณลักษณะผู้ประกอบการและความสำเร็จของการประกอบการวิทยุสื่อสารในประเทศไทย

Authors

  • นัฐวุฒิ วงศาเสถียร
  • เพ็ญพิชชา เกษมพงษ์ทองดี

Keywords:

ผู้ประกอบการ, วิทยุคมนาคม, อุตสาหกรรมการสื่อสารโทรคมนาคม

Abstract

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณลักษณะผู้ประกอบการและความสำเร็จของการประกอบการของธุรกิจวิทยุสื่อสาร และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะของผู้ประกอบการกับความสำเร็จของการประกอบการวิทยุสื่อสารกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ประกอบการวิทยุสื่อสารในประเทศไทย จำนวน 268 ราย โดยได้รับแบบสอบถามที่สมบูรณ์ จำนวน 169 ราย ผลการศึกษา พบว่า คุณลักษณะผู้ประกอบการวิทยุสื่อสาร ด้านทัศนคติ ด้านการปฏิบัติ ด้านความทะเยอทะยานภาพรวม และรายข้ออยู่ในระดับปานกลาง ยกเว้นด้านทัศนคติในการฝึกฝนทักษะ และการรับรู้ในโอกาส อยู่ในระดับมากสำหรับความสำเร็จของการประกอบการด้านการเงิน ด้านการตอบสนองความต้องการของลูกค้า ด้านการสร้างสินค้าและบริการมีคุณภาพดี ด้านการส่งเสริมนวัตกรรมและความคิดสร้างสรรค์ ด้านการได้รับความยึดมั่นผูกพันจากพนักงานด้านการเพิ่มขึ้นของศักยภาพด้านทรัพยากรมนุษย์ ภาพรวม และรายข้อแต่ละด้านอยู่ในระดับปานกลางผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ สร้างเป็นตัวแบบสมการทำนายความสัมพันธ์ 7 สมการโดยคุณลักษณะด้านการเข้าหาโอกาสมีความสัมพันธ์กับความสำเร็จด้านการเงิน ด้านการตอบสนองความต้องการของลูกค้า และภาพรวมมากที่สุด คุณลักษณะด้านการรับรู้ในโอกาสมีความสัมพันธ์กับความสำเร็จ ด้านการสร้างสินค้า และบริการมีคุณภาพดีมากที่สุด คุณลักษณะด้านการแข่งขันมีความสัมพันธ์กับความสำ เร็จด้านการส่งเสริมนวัตกรรมและความคิดสร้างสรรค์มากที่สุด และคุณลักษณะด้านผลิตภัณฑ์ให้มีความสัมพันธ์กับความสำเร็จ ด้านการได้รับความยึดมั่นผูกพันจากพนักงานและด้านการเพิ่มขึ้นของศักยภาพด้านทรัพยากรมนุษย์ มากที่สุดThis research aims firstly to examine the entrepreneurial characteristics and success of Walkie-Talkie enterpriseand secondly to analyze the relation between the characteristics and the success. The samples consist of 268 Walkie-Talkieenterprises in Thailand. Questionnaire is used for collecting the data. One hundred and sixty nine completed questionnairesets are returned. The findings show that the overall image of characteristics of the Walkie-Talkie entrepreneurs inThailand in terms of attitude, activity, and aspiration is in moderate level. When considered by aspect and by item, theentrepreneurial characteristic is rated moderate. When considered by aspect, startup skill and opportunity perceptionare both rated in high level. Both overall success and individual aspect (financial performance, response to customerneed, building quality products and services, encouraging innovation and creativity, gaining employee commitment,increasing potential of human resource) of success of the enterprise are rated in moderate level.The analysis of relation between entrepreneurial characteristics and success of the enterprise can be featuredin 7 equations of simple regression. When considered by aspect, Opportunity Startup most positive relate to financialperformance, response to customer need and overall success of walkie-talkie enterprise. While opportunity perceptionmost positive relate to building quality products and services of enterprise. And competition most positive relate toencouraging innovation and creativity of enterprise. At last new product most positive relate to gaining employeecommitment and increasing potential of human resource of enterprise.

Downloads