ปัจจัยแห่งความสำเร็จที่มีต่อโครงการทำมาค้าขายของโรงเรียนประชารัฐภาคตะวันออก

Authors

  • ศรีสุดา อัฏฏะวัชระ
  • ชนิสรา แก้วสวรรค์
  • บรรพต วิรุณราช

Keywords:

ปัจจัยแห่งความสำเร็จ, โครงการทำมาค้าขาย, โรงเรียนประชารัฐ

Abstract

          การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยแห่งความสำเร็จที่มีต่อโครงการทำมาค้าขายของโรงเรียนประชารัฐ ภาคตะวันออก กลุ่มตัวอย่าง เลือกเฉพาะเจาะจงในภาคตะวันออก ด้วยเหตุผลที่ภาคตะวันออกดำเนินการก่อนภาคอื่น 2 เดือนจึงมีข้อมูลและกลุ่มตัวอย่างพร้อมโดยใช้ประสานวิธีระหว่างการวิจัยเชิงคุณภาพ การวิจัยเชิงปริมาณและการเปรียบเทียบ โดยการวิจัยเชิงคุณภาพ เป็นการสัมภาษณ์โดยใช้แบบสัมภาษณ์ชนิดมีโครงสร้าง จำนวนกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการสัมภาษณ์ครั้งนี้ จำนวน 15 ท่าน การวิจัยเชิงปริมาณโดยวิธีการสำรวจประเด็นปัจจัยแห่งความสำเร็จที่มีต่อโครงการทำมาค้าขายของโรงเรียนประชารัฐภาคตะวันออก โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหาร และครู โรงเรียนประชารัฐ ภาคตะวันออก จำนวน 230 ตัวอย่าง ใช้ค่าความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (Mean) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard deviation) และการวิเคราะห์ทางสถิติความถดถอยพหุคูณ (Multiple regression analysis) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 และการวิจัยขั้นที่ 3 ใช้วิธีการเปรียบเทียบจากงานวิจัยระบบสารสนเทศที่ติดตามความสำเร็จของโรงเรียนประชารัฐ เพื่อเป็นการยืนยันผล           ผลการวิจัย พบว่า          1. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการทำให้เกิดการปฏิบัติตามขั้นตอนการจัดการโครงการทำมาค้าขายโรงเรียนประชารัฐภาคตะวันออก ได้แก่ 1) ปัจจัยในการบริหารสถานศึกษาที่เป็นพื้นฐาน เรียงตามที่มีอิทธิพลจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ด้านภาวะผู้นำ และด้านคุณลักษณะนักเรียน 2) ปัจจัยที่ทำให้เกิดความสามารถในการที่ทำให้นักเรียนแข่งขันกับโรงเรียนอื่น ๆ เรียงตามที่มีอิทธิพลจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านมี ความรู้เรื่องตัวเลข การเงินและบัญชี ด้านมีความรู้การบริหารธุรกิจ 3) ปัจจัยที่ทำให้เกิดความยั่งยืนที่ทำให้โครงการทำมาค้าขายเดินหน้าต่อไป (ภายใน 5 ปีหลังจากจบโครงการของโรงเรียนประชารัฐ) เรียงตามที่มี อิทธิพลจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านสิ่งแวดล้อม ด้านสังคม ด้านเศรษฐกิจ 4) การดำเนินการ Value chain ในโครงการของโรงเรียนประชารัฐ เรียงตามที่มีอิทธิพลจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านโครงสร้างการจัดการ ด้านการ บริการหลังการขาย ด้านปัจจัยนำเข้า          2. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการทำให้เกิดความสำเร็จตามเป้าหมายของโครงการทำมาค้าขายของโรงเรียน ประชารัฐภาคตะวันออก ได้แก่ ขั้นตอนการจัดการโครงการทำมาค้าขายโรงเรียนประชารัฐภาคตะวันออก เรียงตามที่มีอิทธิพลจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านการวางแผน และการออกแบบ ด้านการประเมินโครงการและ การปรับปรุงแก้ไขโครงการ           The purpose of this research was to investigate the success factors for the commercial projects of the public schools in the Eastern Region. The samples were selectively chosen in the Eastern Region because the schools of the Eastern region started the projects two months before schools in other regions. Therefore, there were complete data and samples. Mixed method of qualitative research, quantitative research and comparison was used. For qualitative research, structured interviews were conducted. The sample size was 15 people. For quantitative research, survey was the method used to explore the success factors for the commercial project of the public schools in the Eastern Region of Thailand. The samples consisted of 230 administrators and teachers in public schools in the Eastern Region. Statistics used for the study consisted of frequency, percentage, mean and standard deviation. Multiple regression analysis was determined at the statistical significance level of 0.05 and the comparison method was the third step used for the study. The comparison method used information system research to follow the success of the public schools in order to confirm the results.          The findings of the research were as follows 1. Factors influencing the implementation of the project management process of the commercial project in the public schools of the Eastern Region include 1) the basic factors of school administration which were put in order from the most influential to the least influential and were as follows: learning achievement, leadership and students’ features. 2) Factors that made it possible for students to compete with other schools were put in order from the most influential to the least influential as follows: knowledge of numbers, finance and accounting, and business administration. 3) Sustainable factors that made the project to move forward (within 5 years after the completion of the project of the public schools which were put in order from the most influential to the least influential as follows: Environmental, social, and economic aspects. 4) Factors of Value chain implementation in the public school project which were put in order from the most influential to the least influential as follows: management structure, after sales service, and input. 2. Factors influencing the achievement of the target of the commercial project of the public schools in the eastern region were the management process. The factors were put in order from the most influential to the least influential as follows: planning and design, project evaluation and project improvement.

Downloads