การบริหารจัดการความหลากหลายขององค์กร ตามช่วงวัยที่ต่างกัน

Authors

  • นพดล เดชประเสริฐ

Keywords:

การบริหารจัดการ, ความหลากหลายขององค์กร

Abstract

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาความคาดหวังของรูปแบบการบริหาร ตามความหลากหลายของพฤติกรรมในองค์กร กลุ่มตัวอย่าง คือ พนักงานในนิคมอุตสาหกรรมอมตะซิตี้ จำนวน 400 ชุด ตามช่วงวัยที่ต่างกัน คือ Gen Y (นิยามว่าอายุ 20-19), Gen X (นิยามว่าอายุ 30-39), Gen BB (นิยามว่าอายุ 40-49) เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถามเชิงปริมาณ และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และมีการทดสอบสถิติ ANOVA วิเคราะห์ความแตกต่างของประชากร และ ทดสอบความมีอิทธิพลของตัวแปรของการบริหารองค์กรด้วย สถิติ Regression analysis ผลการวิจัยพบว่า จริยธรรมในการปฏิบัติงานในองค์กรของพนักงานบริษัทในนิคมอุตสาหกรรมอมตะซิตี้ ใส่ใจเรื่องรูปแบบจริยธรรมในการปฏิบัติงานในองค์กร องค์กรควรมีการกำหนดแบบแผนมาตรฐานที่เป็นลายลักษณ์อักษร ควรมีการจัดอบรมหลักจริยธรรมในการทำงาน ควรมีการสนับสนุนบรรยากาศและวัฒนธรรมที่ส่งเสริมหลักจริยธรรมในองค์กร ส่วนความคาดหวังกับรางวัล-ความคาดหวังงานและชีวิตครอบครัว พนักงานต้องการ การรับฟังความต้องการในการพัฒนาสายงานของบุคลากร ให้มีแบบการสื่อสารเรื่องนโยบาย และแนวปฏิบัติ ทั่วถึงทั้งองค์กร รวมถึงมีการรับข้อมูลใหม่ หรือแนวคิดใหม่ ๆ จากบุคลากร          รูปแบบการจัดการความหลากหลายในองค์กรของพนักงานบริษัทในนิคมอุตสาหกรรมอมตะซิตี้ องค์กรมีสื่อต่าง ๆ ภายในองค์กร เช่น การแจ้ง email, ประกาศที่บอร์ด เพื่อแสดงให้เห็นว่าองค์กรมีการยอมรับในความแตกต่างในที่ทางานทั้งเรื่อง เพศ อายุ ศาสนา เชื้อชาติ เป็นต้น รองลงมา องค์กรมีเครือข่ายที่กว้างขวางในการดึงดูดผู้สมัครงาน ที่หลากหลาย มีวิธีการคิดและสื่อสารที่หลากหลาย และทุกคนได้รับการส่งเสริมให้แสดงความคิดเห็น มีความหลากหลายปรากฏให้เห็นในทุกระดับขององค์กร มีสภาพแวดล้อมการทำงานมีความเป็นมิตรและให้การต้อนรับทุกคน รวมทั้งพนักงานใหม่ มีการแลกเปลี่ยนความคิดและการใช้ทรัพยากรระหว่างพนักงานจากวัฒนธรรมที่แตกต่าง และน้อยที่สุด องค์กรมีสื่อต่าง ๆ สู่ภายนอกองค์กร เช่นข้อความการรับพนักงานบนเว็บไซต์ของบริษัทที่สะท้อนให้เห็นว่า องค์กรมีการยอมรับความแตกต่างในที่ทำงานทั้งเรื่อง เพศ อายุ ศาสนา เชื้อชาติ เป็นต้น           This research aimed to study expectations of management patterns based on the variety of behavior in the organization. The samples were 400 employees in Amata Industrial Estate, consisting of Gen Y (defined as age 20-19), Gen X (defined as age 30-39), and Gen BB (defined as age 40-49). The questionnaire was used as the tool for quantitative research. Data were analyzed by mean and standard deviation. ANOVA statistics were used to analyze population variance and Regression Analysis statistics were used to test the influence of corporate governance variables. The research revealed that to the ethics in organization performance of company employees in Amata Industrial Estate, employees pay attention to the ethical pattern of corporate performance. Organizations should have standardized written patterns, and ethics training should be provided. The atmosphere and culture that promotes corporate ethics should be supported. The expected value of the employees is the reward and the balance of working and family life. Staff needs the organization to listen to their needs for the human resources development. The organization should inform policy and guidelines for practice throughout the organization. In addition, the organization should get new information or new ideas from its personnel.          To Diversity Organization Management Model of Companies in Amata Industrial Estate, there should be various media within the organizations, such as email notification and forum postings to show that the organizations are accepting differences in workplace, such as gender, age, religion, race, etc. Secondly, the organizations should have extensive networks to attract diverse job applicants. There should be a lot of ways to think and communicate, and everyone should be encouraged to comment. Diversity should be evident at every level of the organizations. The organizations should have a friendly working environment and welcome everyone including new employees. There should be an exchange of ideas and resources between employees from different cultures. Finally, the organizations should have various media for people outside the organization. For example, the results of the employee recruitment posted on the company websites reflect that the organizations accept the differences such as sex, age, religion, race, etc. in workplace.

Downloads