ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกสโมสรของนักบาสเกตบอลในประเทศไทย
FACTORS INFLUENCING CLUB SELECTION OF BASKETBALLERS IN THAILAND
Keywords:
การเลือกสโมสร, นักบาสเกตบอล, บาสเกตบอลประเทศไทย, ลีกอาชีพ, Professional League , ปัจจัยในการเลือกสโมสรAbstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของการตัดสินใจเลือกสโมสรของนักบาสเกตบอล ในประเทศไทย การเก็บข้อมูลจะใช้แบบสอบถามทั้งหมด 470 ชุดจากนักบาสเกตบอลในประเทศไทย ทั่วภูมิภาค ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบโควตาซึ่งแบ่งสัดส่วนตามเพศและช่วง อายุ จากผลการศึกษาพบว่า ด้านความ สัมพันธ์ระหว่างบุคคลในสโมสรและด้านโอกาสความก้าวหน้าในสโมสรมีอิทธิพลในเชิงบวกต่อการตัดสินใจเลือกสโมสรของนักกีฬาบาสเกตบอลในประเทศไทย โดยด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลในสโมสร มีอิทธิพลในเชิงบวกต่อการตัดสินใจเลือกสโมสรของนักกีฬาบาสเกตบอลมืออาชีพและด้านค่าตอบแทน มีอิทธิพลในเชิงบวกต่อการตัดสินใจเลือกสโมสรของนักกีฬาบาสเกตบอลมือสมัครเล่นต่อมาอายุมีความสัมพันธ์ต่อปัจจัยในการตัดสินใจเลือกสโมสร โดยช่วงอายุ 15 – 25 ปี มีอิทธิพลในเชิงบวกต่อปัจจัยด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลในสโมสรและด้านโอกาสความก้าวหน้าในสโมสร ในทางเดียวกันลักษณะอาชีพของนักกีฬา มีความ สัมพันธ์ต่อปัจจัยในการตัดสินใจเลือกสโมสรของนักกีฬาบาสเกตบอลในประเทศไทย โดยนักบาสเกตบอลที่เล่นบาสเกตบอลเป็นอาชีพหลักมีอิทธิพลในเชิงบวกบวกต่อปัจจัยด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลในสโมสรและนักบาสเกตบอลที่เล่นบาสเกตบอลเป็นอาชีพเสริมมีอิทธิพลในเชิงบวกต่อปัจจัยด้านความเหมาะสมในตำแหน่งการเล่น ผลการศึกษานี้สามารถให้ข้อมูลกับผู้จัดการหรือผู้ที่ต้องการริเริ่มธุรกิจ ในกีฬาบาสเกตบอล ในการสร้างสโมสรบาสเกตบอลให้เหมาะสมและนำไปสู่การพัฒนาวงการบาสเกตบอล ในประเทศไทย This research aims to investigate influences over the club selection of basketballers in Thailand. In order to undertake a survey of professional basketballers’ opinions in all regions of Thailand with a quota sampling technique, 470 questionnaires were collected and analyzed by which the population groups were divided according to genders and age ranges. The results indicate that the relationships among employees and the growth opportunity in the club positively influence on preference for the club selection of Thai basketballers. With regard to one of the influences concerning the players’ class: the elite players and the amateur players, the former manifests a positive inclination of the club selection to relationships among employees in the club, whilst the latter signifies a positive inclination of the club selection to the salary. In addition, age is significantly correlated to the factors of the club selection as well. The age range between 15 and 25 years old has a positive influence on relationships among employees and the growth opportunity in the club. When it comes to the types of occupations, they are likewise significantly correlated to the factors of the club selection. Playing basketball as a main profession reveals a positive influence on relationships among employees in the club, whilst playing basketball as a minor profession indicates a positive influence on proper positions. These aforementioned findings may most likely be imparted upon the manager to formulate the potentially teamwork basketball club, like good comradeship and esprit de corps, as well as enhancing the basketball industry in Thailand.References
การกีฬาเเห่งประเทศไทย(2560). แนวโน้มและการบริหารจัดการกีฬาอาชีพทั้งระบบในปี 2561 ภายใต้กรอบงบประมาณที่ได้รับจัดสรร. พระราชบัญญัติส่งเสริมกีฬาอาชีพ พ.ศ.2556, การกีฬาแห่งประเทศไทย
Bennett, N., Carson, P. P., Carson, K. D., & Blum, T. C. (1994). A comparison of “traditional” and “atypical” workers: Demographic, behavioral, and attitudinal differences. Journal of Business and Psychology, 8(4), 467-474.
VanVoorhis, C. W., & Morgan, B. L. (2007). Understanding power and rules of thumb for determining sample sizes. Tutorials in quantitative methods for psychology, 3(2), 43-50.
Donato, A. J., Tench, K., Glueck, D. H., Seals, D. R., Eskurza, I., & Tanaka, H. (2003). Declines in physiological functional capacity with age: a longitudinal study in peak swimming performance. Journal of applied physiology, 94(2), 764-769.
Euchner, C. C. (1993). Playing the Field: Why Sports Teams Move and Cities Fight to Keep Them Johns Hopkins University Press. Baltimore, MD.
Field A. (2009). Discovering statistics using SPSS: Sage publications.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
Janet Ilieva S.B., Nigel M.H. (2002). Online surveys in marketing research: pros and cons. International Journal of Marketing research.44, 361.
Jowett S. (2005). The coach-athlete partnership. The Psychologist. 18, 412-415.
Jowett, S. (2008). Mogerators coach- athlete relationship measures with the nomological.
Locke E.A. (1676). Handbook of Industrial and Organizational Psychology. In Rand McNally (Ed.): Chicago.
Maslow A.H. (1954). Motivation and personality. In Harper & Row (Ed.): New York.
McClelland, D. (1967). The Achieving Society. Princeton, D. vanNostrand Co., 1961, NY.
Schulz R. & Curnow C. (1988). Peak performance and age among superathletes: track and field, swimming, baseball, tennis, and golf. Journal Gerontol. 43,113–120.
Sukkasem K. (2015). Factors Influencing Club Selection of Professional Footballers in Thailand Premier League Faculty of Commerce and Accountancy, Chulalongkorn University.
Latham D.R., &Stewart D.W. (1981). Organizational objectives and winning: An ex-amination of the N.F.L.. Academy of Management Journal. 24(1), 403.
Miller, H. E., & Terborg, J. R. (1979). Job attitudes of part-time and full-time employees. Journal of Applied Psychology, 64(4), 380.
Neale, W. C. (1964). The peculiar economics of professional sports. The quarterly journal of economics, 78(1), 1-14.
Vila, L. E., & García-Mora, B. (2005). Education and the determinants of job satisfaction. Education Economics, 13(4), 409-425.
Wright, P. M., & McMahan, G. C. (2011). Exploring human capital: putting ‘human’back into strategic human resource management. Human resource management journal, 21(2), 93-104.
Talking of Money.com (2016). โมเดลธุรกิจของ NBA. Financial Magazine: https://th.talkingofmoney.com/nba-s-business-model.
Falt E. (2006). Sport and the environment. Environmental Health Perspectives.114(5), A268–A269.