การศึกษาการดำเนินงานของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนในเขตจังหวัดลพบุรี และจังหวัดอ่างทอง
A study of business operations for community enterprises in Lopburi and Angthong province
Keywords:
การการดำเนินงาน, วิสาหกิจชุมชน, Business operations, community enterprisesAbstract
การศึกษาการดำเนินงานของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนในเขตจังหวัดลพบุรี และจังหวัดอ่างทอง มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาข้อมูลพื้นฐานในการผลิตผลิตภัณฑ์ของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนจังหวัดลพบุรี และจังหวัดอ่างทอง และ 2) เพื่อศึกษาการดำเนินงานของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนประเภทอาหารและเครื่องดื่ม การตลาดและเครื่องมืออุปกรณ์ที่ใช้ ในการผลิตสินค้า จังหวัดลพบุรีและจังหวัดอ่างทอง โดยใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นผู้แทนกลุ่มวิสาหกิจชุมชน/ ประธาน กลุ่ม วิสาหกิจชุมชน สมาชิกกลุ่มวิสาหกิจชุมชน จำนวน 191 คน โดยใช้วิธีการสุ่มอย่างเป็นระบบ (Systematic random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามที่ได้ผ่านการตรวจสอบหาความตรงของเนื้อหาและค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.9040 สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนาประกอบด้วยความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาข้อมูลพื้นฐานในการผลิต ผลิตภัณฑ์ของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนจังหวัดลพบุรีและจังหวัดอ่างทอง พบว่ายังคงใช้รูปแบบการผลิตสินค้าและขายภายในชุมชน กระบวนการผลิตวัตถุดิบยังคงเป็นของที่อยู่ในพื้นถิ่นของชุมชน แต่ในการเข้ามารวมกลุ่มกันในรูปแบบของการจัดตั้งกลุ่มวิสาหกิจชุมชนนั้น มีการดำเนินงานที่เห็นเป็นรูปธรรมมากยิ่งขึ้น โดยแต่ละกลุ่มมีผู้นําหรือประธานกลุ่มเป็นหัวหน้าในการบริหารจัดการกลุ่ม การรวมกลุ่มยังไม่เข้มแข็ง ขาดการประชุมและการประสานงานอย่างต่อเนื่องจึงมีการนำเสนอให้มีการจัดทำกฎระเบียบ ระบบในการบริหารกลุ่มเพื่อเป็นแบบแผนในการดำเนินงานที่เป็นลายลักษณ์อักษรโดยอาศัยการทำข้อตกลงร่วมกันกับสมาชิกกลุ่ม เพื่อใช้เป็นแนวทางในการปฏิบัติที่ยั่งยืน ผลการศึกษาการดำเนินงานของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนพบว่า กลุ่มยังขาดความรู้ความเข้าใจในด้านบัญชี การผลิต การตลาด การบริหารจัดการที่มีความเป็นมาตรฐานและสามารถที่จะปฏิบัติได้จริง ทำให้กลุ่มขาดสภาพคล่องในการบริการจัดการงานของกลุ่มได้อย่างมีประสิทธิภาพ ความต้องการในการดำเนินงานของกลุ่มนั้นต้องการให้มีการพัฒนา อบรม ดูงาน หาช่องทางการจัดจำหน่าย และคำแนะนำจากหน่วยงานที่เกี่ยวข้องเพื่อช่วยในการวางแผนการดำเนินงานของธุรกิจวิสาหกิจชุมชนเพื่อให้มีประสิทธิภาพ The purposes of this research were 1) to study basic information in the production of community enterprises' products in Lopburi and Angthong province, and 2) to examine a study of for business operations of community enterprises in food and beverage categories, the marketing, and production equipment in Lopburi and Angthong province. The research methodology was a combination of quantitative and qualitative methods. The samples were 191 people who were representatives, chairpersons, and members of community enterprise groups, using systematic random sampling. The research instruments were an interview form, and a questionnaire with the content validity and reliability of 0.9040. Descriptive statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation. According to basic information in the production of community enterprises' products in Lopburi and Angthong province, the findings illustrated that the forms of production both within and out of community, production process, and materials were from local sources in the community. In addition, the group of people gathered for community enterprises were more concrete. Each group was directed by the leader or a chairperson. However, there were some weaknesses. For example, members didn't pay seriously attention to the group. Some people didn't attend to the meeting. The coordination within the group was not effective. Therefore, some suggestion was provided to set the regulations for group management. Group members should participate in the agreement making that was written formally. This agreement could be used for members sustainably. According to the needs for business operations of community enterprises, the findings showed that groups lacked knowledge in accounting, production, marketing, and management. Their knowledge couldn't reach the standards and implementation. As a result, groups couldn't manage their business efficiently. The needs for business operations for groups were skill development, seminar, enterprise visits, and distribution channel offers. In addition, groups needed the suggestions from involved agencies to assist them to plan their business efficiently.Downloads
Published
2024-02-09
Issue
Section
Articles