การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างกลยุทธ์การตลาดและภาพลักษณ์ ของโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน ประเภทวิชาพาณิชยกรรม หลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ในจังหวัดชลบุรี

RELATIONSHIP BETWEEN MARKETING STRATEGY OF PRIVATE VOCATIONAL SCHOOLS IN CHONBURI AND THEIR PUBLIC IMAGE

Authors

  • สมเกียรติ ขําสําราญ
  • อดิศักดิ์ จันทรประภาเลิศ
  • สิงห์ชัย บุญยโยธิน
  • พีรวัฒน์ ชูเกียรติ

Keywords:

การศึกษา, การตลาด, กลยุทธ์, โรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน, ชลบุรี

Abstract

การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกลยุทธ์การตลาด และภาพลักษณ์ของโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน จําแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ และศึกษาความสัมพันธ์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ นักเรียน ระดับชั้น ปวช. 1-3 ประเภทวิชาพาณิชยกรรม จํานวน 400 คน และผู้บริหารโรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง และนําข้อมูลมาวิเคราะห์ด้วยโปรแกรมสําเร็จรูปทางสถิติ โดยแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและใช้สถิติ t-test การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (ANOVA) และวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนหญิงมากที่สุด อายุ 17-18 ปี อยู่ชั้น ปวช. 1 สาขาการขาย ไม่อยู่อําเภอเดียวกับโรงเรียน ผู้ปกครองมีอาชีพรับจ้าง รายได้ระหว่าง 5,001-10,000 บาท กลยุทธ์การตลาดและภาพลักษณ์อยู่ในระดับมาก  This study aims to examine relation between marketing strategy of private vocational schools in Chon Buri Province and their public image. A questionnaire was used to survey 400 students studying in level 1-3 of the Certificate in Commerce program and structural interviews were conducted with the management of the schools. The data was analyzed by descriptive statistics, t-tests, one-way ANOVA, and multiple regression. The results show that most students surveyed are female, aged 17-18 years, studying in level 1 of sales and marketing course, living off the districts where the schools are located, and having parents/guardians who earn between 5,001-10,000 baht/month. Overall, they indicate that their schools have excellent marketing strategy and public image. The hypothesis tests reveal that students with different gender, age, course of study, domicile, and career of their guardians show no difference in their opinions about public image of their schools. In addition, the multiple regression analysis indicates a positive relation between private vocational schools' marketing strategy, i.e., physical, product, process, place, and promotion, and their public image. The interview results reveal that the private vocational schools have the accounting, sales and marketing, and business computer courses as their core products. The students can choose to pay the tuition fees by installments. The schools should be well located and have convenient transport. The public relations and advertising are also performed via websites. Importantly, the schools must have enough human resources and the teachers who are of high quality and ethics.

Downloads

Published

2024-02-14