เกณฑ์รางวัลคุณภาพแห่งชาติ : แนวทางในการพัฒนาองค์กร

Thailand Quality Award criteria: An Approach for Organization Development

Authors

  • มานะ เตียงตระกูลทอง
  • วุฒิชาติ สุนทรสมัย

Keywords:

การจัดการองค์การ, การพัฒนาองค์การ, รางวัลคุณภาพแห่งชาติ

Abstract

จุดมุ่งหมายการศึกษานี้เพื่อประยุกต์ใช้เกณฑ์รางวัลคุณภาพแห่งชาติเป็นแนวทางในการพัฒนาองค์กร โดยใช้กรณีศึกษาของบริษัทแห่งหนึ่ง ซึ่งเป็นผู้ผลิตและจัดจำหน่ายอาหารเสริมสุขภาพ ซึ่งจากการวิเคราะห์การ ดำเนินงานของบริษัท โดยใช้สายโซ่แห่งคุณค่าพบว่าองค์ประกอบสําคัญสําหรับกิจกรรมพื้นฐานขององค์กร คือ การผลิตสินค้าสำเร็จรูป และการตลาด การขาย โดยมีการพัฒนาเทคโนโลยีและการจัดการทรัพยากรมนุษย์ เป็นองค์ประกอบสําคัญสําหรับกิจกรรมสนับสนุน จากการศึกษาพบว่า บริษัทสามารถนำเกณฑ์รางวัลคุณภาพแห่งชาติใน 7 หมวดซึ่งประกอบด้วย ภาวะผู้นํา การวางแผนเชิงกลยุทธ์ การมุ่งเน้นลูกค้าและตลาด สารสนเทศและการวิเคราะห์ การมุ่งเน้นทรัพยากรบุคคล การจัดการกระบวนการ และผลลัพธ์ทางธุรกิจ มาเป็นบรรทัดฐานในการประเมินตนเองขององค์กรได้ โดยใช้แนวทางการจำลองรูปแบบการสมัครรับรางวัลคุณภาพแห่งชาติ ผลจากการตรวจประเมินจะทำให้บริษัททราบถึงจุดแข็ง และโอกาสที่จะปรับปรุงแนวทางและการนำไปปฏิบัติในแต่ละหมวด ตลอดจนได้ทราบถึงความสอดคล้อง ของผลลัพธ์ทางธุรกิจกับแนวทางที่นำไปปฏิบัติ เกณฑ์ประเมินนี้สามารถช่วยให้องค์กรใช้แนวทางที่สอดคล้องกัน ในการจัดการ ซึ่งจะส่งผลให้องค์กรมีการพัฒนาอย่างมีระบบและต่อเนื่อง รวมถึงมีการปรับปรุงประสิทธิผลและความสามารถโดยรวมขององค์กรให้สูงขึ้น ตลอดจนเกิดการเรียนรู้ขององค์กรและพนักงาน  The purpose of this study was to apply Thailand Quality Award (TQA) criteria, which has been used in an organization development approach by analyzing a case study of a company, which is a health food supplement manufacturer and distributor. Through the value chain analysis on the company's operating performance, it has been found that the most important factors for primary activities are finished goods or products and sales & marketing, while the technology development and human resources management are supporting activities. The results show that a firm can apply the seven criteria of Thailand Quality Award for organizational assessment by creating a model company for award winning. This model consists of leadership, strategic planning, customer and market focus, information and analysis, human resources focus, process management and business results. After the self-assessment, organizations should realize their own strengths as well as improvement opportunities of current approach and further deployment in each category.  Moreover, the organization will discover the alignment between business results and implementation. These criteria can also be used by an organization in formulating its business alignment management, which will result in systematic and continuous improvement. This will promote not only overall efficiency and competency improvement but also employee's and organizational learning.

Downloads

Published

2024-02-16