การยกระดับการท่องเที่ยวเมืองรองในจังหวัดพัทลุงสู่การสร้างคุณค่า ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม
Enhancement of Secondary-City Tourism in Phatthalung Province Towards Value Creation using Augmented Reality Technology
Keywords:
การท่องเที่ยว , เมืองรองพัทลุง , เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม , โดรน, tourism, secondary-city Phatthalung, augmented reality technology, droneAbstract
การให้ความสำคัญเกี่ยวกับการพัฒนาการท่องเที่ยวเมืองรองเป็นสิ่งสำคัญสำหรับการส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดพัทลุง จากสถานการณ์โรคไวรัสโคโรนาสายพันธุ์ใหม่ 2019 ที่ส่งผลให้นักท่องเที่ยวไม่สามารถเดินทางและท่องเที่ยวได้ ผู้วิจัยจึงมี วัตถุประสงค์ที่จะศึกษาการยกระดับการท่องเที่ยวเมืองรองสู่การสร้างคุณค่าด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมที่ช่วยให้สามารถ เข้าถึงแหล่งท่องเที่ยวแบบออนไลน์ได้โดยทำการคัดเลือกแหล่งท่องเที่ยวตามแนวคิด เขา ป่ า นา เล จำนวน 10 สถานที่ มาเป็นต้นแบบในการพัฒนาแอปพลิเคชันการท่องเที่ยวแบบเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม ซึ่งงานวิจัยนี้มีขั้นตอนการทำงานและการประมวลผลหลัก 2 ส่วน ส่วนแรก คือ การเก็บข้อมูลแหล่งท่องเที่ยวด้วยการนำโดรนบินถ่ายภาพเพื่อเก็บรายละเอียดของสถานที่ต่าง ๆ ที่จะสร้างโมเดลสามมิติที่มีการวางแผนแนวการบินถ่ายภาพแบบร่างแห ด้วยความเร็วในการบินระดับ 4 เมตรต่อวินาทีในแนวทิศเหนือ-ใต้เพื่อหลีกเลี่ยงการเกิดเงา กำหนดมุมกล้อง 90 องศาในการเก็บรายละเอียดพื้นที่ด้านล่างในมุมดิ่งด้วยการทับซ้อน ส่วนหน้าและด้านข้างร้อยละ 80 ส่วนความสูงขึ้นอยู่กับสภาพแวดล้อมของพื้นที่ จากนั้นบินถ่ายวัตถุแบบมุมเฉียงเพื่อเก็บรายละเอียดความลึก ความเอียงด้านข้างของวัตถุ และเก็บภาพรอบวัตถุทุก ๆ 2 วินาที คัดกรองภาพที่เหมาะสมอัพโหลดไปยังเว็บไซต์ DroneDeploy เพื่อประมวลผลสร้างภาพโมเดลสามมิติ และส่วนที่สอง คือ การพัฒนาแอปพลิเคชันการท่องเที่ยวแบบเทคโนโลยี ความเป็นจริงเสริม ด้วยการนำเข้าภาพโมเดลสามมิติไปยังโปรแกรม Unity3D ที่ผู้ใช้สามารถเลือกสถานที่ท่องเที่ยวที่ต้องการโดยการคลิกที่ภาพของสถานที่นั้น จะมีคำ อธิบายรายละเอียดของสถานที่แบบย่อ และจะเข้าสู่เมนูสถานที่ท่องเที่ยวให้ผู้ใช้เลือก 2 รูปแบบ คือ AR Mode เพื่อดูภาพโมเดลสามมิติที่ผู้ใช้สามารถซูมเข้า-ออกเพื่อปรับขนาดวัตถุเล็กหรือใหญ่หรือจะหมุนภาพได้ตามต้องการ พร้อมทั้งมีเสียงบรรยายภาษาไทย และ VDO Mode เพื่อให้เห็นภาพบรรยากาศโดยรอบของสถานที่แบบมุมสูงจากการบินถ่ายด้วยโดรน ดังนั้นแอปพลิเคชันดังกล่าวจึงมีประโยชน์สำหรับนักท่องเที่ยวในการเข้าถึงข้อมูลแหล่งท่องเที่ยวได้ชัดเจนในรูปแบบ ออนไลน์และเป็นสื่อประชาสัมพันธ์ที่มีประสิทธิภาพ สร้างการรับรู้เกี่ยวกับศักยภาพของสถานที่ต่าง ๆ ที่จะสร้างรายได้จากการท่องเที่ยวในจังหวัดพัทลุงที่เพิ่มมากขึ้น หากสถานการณ์โรคไวรัสโคโรนาสายพันธุ์ใหม่ 2019 ควบคุมได้ Emphasis on secondary-city tourism development is important for tourism promotion in Phatthalung. As a result of the novel coronavirus 2019, the tourists cannot travel in different places; thus, the objective of this research is to study the enhancement of secondary-city tourism in order to establish the value with augmented reality technology for online tourist attractions. 10 tourist attractions were selected in terms of Khao (mountain), Pa (forest), Na (field), Le (sea) as models for the development of augmented reality tourism application. This research was addressed into two phases; firstly, tourist attraction data were collected by drone to capture details of various places for construction the 3D model of tourism locations. The flight direction planning was designed by crosshatch with a flight speed of 4 meters per second in north-south direction to avoid shadows. In addition, a 90-degree camera angle was also conducted to capture details on the ground in a vertical angle with 80 percent overlap of the front and sides while the height depended on the surrounding areas. Then, the objects at an oblique angle to capture depth details was taken and the images around the objects were processed every 2seconds. Finally, the appropriate images were screened and uploaded to the DroneDeploy website for processing the 3D model. The second part is to develop the application of augmented reality technology. The 3D model was imported into Unity3D which the users can select the desired tourist attractions by clicking on the image of the location. Then, the short descriptions of the locations were appeared and moved to attraction menu which users can select 2 modes: 1) AR mode to view 3D model by zoom in and out or rotate the places along with Thai audio description and 2) VDO mode to visualize the surrounding of the places from the bird's eye view of a drone. Therefore, the application is useful for tourists to clearly access tourist information in an online format and is an effective public relation tools to raise awareness of the potential of various places and generate more tourism income in Phatthalung if the novel coronavirus 2019 situation is controlled.References
Charoenruop, N. (2017). Applications of Augmented Reality to Present Tourist Information: A Case Study of Phrakaew Temple, Chiangrai Province, Thailand. Modern Management Journal,10(1),13-30.
DJI Phantom Thailand. (2018a). Technique for creating 3D Models with images from drone via the website part 1. Retrieved May 16,2020, from https://www.phantomthailand.com/tipandtech/เทคนิคสร้าง-3DModel-ด้วยภาพจากโดรนง่ายๆ-ผ่านเว็บไซต์-ตอนที่-1 (in Thai)
DJI Phantom Thailand. (2018b). Technique for creating 3D Models with images from drone via the website part 2. Retrieved May 16,2020, from https://www.phantomthailand.com/tipandtech/เทคนิคสร้าง-3DModel-ด้วยภาพจากโดรนง่ายๆ-ผ่านเว็บไซต์-ตอนที่-2 (in Thai)
Lertbamrungchai, K. (2021). Creating AR media with Unity +Vuforia. Retrieved February 26,2021, from http://www.oic.go.th/FILEWEB/CABINFOCENTER15/ DRAWER049/GENERAL/DATA0000/00000058.PDF(in Thai)
Nitiyuwit, T., and Kumtapol Y. (2019). The Tourism Promotion Application of 6 Souvenirs that Need to Purchase in Phetchabun Province with the Augmented Reality Technology. Journal of Innovation Technology Management Rajabhat Mahasarakham University, 6(1), 179-189.
Office of the National Economic and Social Development Council. (2020). Thailand's 20 – Year National Strategy. Retrieved August 16,2020, from http://nscr.nesdb.go.th/ยุทธศาสตร์ชาติ/(in Thai)
Office of the National Economic and Social Development Council. (2016). The Twelfth National Economic and Social Development Plan (2017-2021). Retrieved August 16, 2020, from https://www.nesdc.go.th/ewt_dl_link.php?nid=6422(in Thai)
Phatthalung Provincial Statistical Office Old City Hall. (2020). Phatthalung tourism situation in 2019. Retrieved August 20,2020, from http://phatlung.nso.go.th/images/stories/upfile/2563/08/pt tourism analyze.pdf(in Thai)
Post Today. (2019). Get to know what a 'second-city' is and where are the 55 provinces worth visiting? Retrieved August 20, 2020, from https://www.posttoday.com/life/travel/587425 (in Thai)
Ronald, T.A. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4),355-385.
Sricharoen, J., Siharad, D., and Sukparsert A. (2019). The Tourism Promotion Application of 8 Attractions that Need to go to in Phetchabun Province with the Augmented Reality Technology. Journal of Project in Computer Science and Information Technology, 5(1),84:94.
Sripramai, A., and Limpinan, P. (2017). Development of Augmented Reality to Promote Tourism Mahathat Sukhothai Templequality. The 5th ASEAN Undergraduate Conference in Computing (AUC2) 2017. pp.44-48.
Tansiri, P. (2010). Augmented reality. Executive Journal, 30(2),169-75.
The Civil Aviation Authority of Thailand. (2016). Restrict Area Inspection. Retrieved May 16, 2020, from https://www.caat.or.th/th/archives/20455
The Secretariat of the Prime Minister. (2019). 12 urgent policies. Retrieved August 16,2020, from https://www. thaigov.go.th/uploads/document/66/2019/10/pdf/Doc_20191010142010000000.pdf
Theeasana, P. (2018). Development Smart Label to Boost Revenue Using Augmented Reality Technology. Journal of Project in Computer Science and Information Technology, 4(2),1-6.
Wiriya, S., Sukpradit A., and Thongkongyu, R. (2017). The Development Augmented Reality Cultural Tourism in Nakhon Sawan Province. In Presence: The 4th National Academic Conference, Research and Development Institute, Kamphaeng Phet Rajabhat University, 22 December 2017. pp.1253-1260