การพัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุระหว่างเป้าหมายแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ การรับรู้สภาพแวดล้อมการเรียนรู้ในห้องเรียนสำหรับชั้นเรียนวิชาศึกษาทั่วไป วิธีการเรียนรู้ และการคิดอย่างมีวิจารณญาณ
Keywords:
แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์, สภาพแวดล้อมห้องเรียน, การเรียนรู้, ทักษะการเรียน, ความคิดอย่างมีวิจารณญาณAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาลักษณะทั่วไปในด้านเป้าหมายแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์วิธีการเรียนรู้การรับรู้สภาพแวดล้อมการเรียนรู้ในห้องเรียนสำหรับชั้นเรียนวิชาศึกษาทั่วไปและทักษะการเรียนแบบการคิดอย่างมีวิจารณญาณของผู้เรียนและ (2) ตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุระหว่างตัวแปรเป้าหมายแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์วิธีการเรียนรู้การรับรู้สภาพแวดล้อมการเรียนรู้ในห้องเรียนสำหรับชั้นเรียนวิชาศึกษาทั่วไปและทักษะการเรียนแบบการคิดอย่างมีวิจารณญาณของผู้เรียนกลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒที่เรียนรายวิชาศึกษาทั่วไปจำนวน 547 คนการวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติบรรยายและสถิติวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้างผลการวิจัยปรากฏว่าผู้เรียนส่วนใหญ่มีลักษณะการรับรู้สภาพแวดล้อมการเรียนรู้ในห้องเรียนสำหรับชั้นเรียนวิชาศึกษาทั่วไปแบบร่วมมือกันมีเป้าหมายแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์แบบมุ่งความรู้มีวิธีการเรียนรู้แบบผิวเผินและผู้เรียนมีทักษะการเรียนแบบการคิดอย่างมีวิจารณญาณในระดับค่อนข้างมากและโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุที่พัฒนาขึ้นและมีการปรับโมเดลเพิ่มเติมมี ความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ซึ่งจากโมเดลแสดงให้เห็นถึงอิทธิพลของตัวแปรต่างๆที่ส่งผลต่อทักษะการเรียนแบบการคิดอย่างมีวิจารณญาณของผู้เรียนผลการวิจัยนี้ให้ข้อเสนอแนะเพื่อสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้โดยสร้างองค์ความรู้เพิ่มเติมในการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้สำหรับผู้เรียนในรายวิชาศึกษาทั่วไป The purposes of this study were (1) to investigate students’ achievement goal orientations in learning, perceptions of learning environment in a general education classroom, approach to learn, and learning strategies for critical thinking and (2) to validate a causal model of students’ achievement goal orientations in learning, perceptions of learning environment in a general education classroom, and learningapproaches affecting their learning strategies for critical thinking with empirical data. The study comprised547 first year students who enrolled in a general education course at Srinakharinwirot University. Descriptivestatistics was employed to describe the data. Structural equation modelling was used to test a hypotheticalmodel. The results indicated that most students (1) perceived the general education classroom learning as acooperative learning environment, (2) adopted a mastery achievement goal orientation towards learning, and(3) used a surface learning approach. They had relatively high scores for learning strategies indicating criticalthinking. Furthermore, a hypothetical model modified on the basis of the observed data showed acceptable fit.The model showed that learning strategies for critical thinking were influenced by students’ achievementgoal orientation, their perceptions of learning environment in a general education classroom, and theirlearning approach. These findings have substantial implications for the design of innovative classroomlearning environments in a general education course.Downloads
Issue
Section
Articles