ผลการปรึกษากลุ่มทฤษฎีเผชิญความจริงต่อการเรียนรู้ด้วยการนำตนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6

Authors

  • ชัญญา ภาคอุทัย
  • วรากร ทรัพย์วิระปกรณ์

Keywords:

การให้คำปรึกษาแบบกลุ่ม, การเรียนรู้ด้วยการนำตนเอง, การเรียนรู้

Abstract

          การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการปรึกษากลุ่มทฤษฎีเผชิญความจริงต้อการเรียนรู้ด้วยการนำตนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างได้แก่นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอัสสัมชัญศรีราชาที่มีคะแนนจากแบบวัดการเรียนรู้ด้วยการนำตนต่ำจำนวน 16 คนแบJงออกเป็นสองกลุ่มคือกลุ่มทดลอง 8 คนและกลุ่มควบคุม 8 คน กลุ่มทดลองได้รับการปรึกษากลุ่มทฤษฎีเผชิญความจริงต้อการเรียนรู้ด้วยการนำตนเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการวัดผล 3 ระยะได้แก่ระยะก่อนการทดลองระยะหลังการทดลองและระยะติดตามผลวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบหนึ่งตัวแปรระหว่างกลุ่มและหนึ่งตัวแปรภายในกลุ่ม          ผลการวิจัยปรากฏว่ากลุ่มทดลองมีคะแนนการเรียนรู้ด้วยการนำตนระยะหลังการทดลองและระยะติดตามผลสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และกลุ่มทดลองมีคะแนนการเรียนรู้ด้วยการนำตนระยะหลังการทดลองและระยะติดตามผลสูงกว่าระยะก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยมีค่าขนาดอิทธิพลอยูJในระดับมากคือเท่ากับ .96          The purpose of this research was to study the effects of reality group counseling on self-directed learning of grade twelve students. The sample used in this study comprised 16 students from Assumption College in Sriracha who had low scores on self-directed learning test. These students were pair matched ontheir test scores into an experiment and a control group. The experimental group received reality groupcounseling on self-directed learning. The data were collected at three moments; pre-test, post-test and followup. The data were analyzed using a repeated measures analysis of variance comprising one between subjectsvariable and one within subjects variable.          The results showed that the post-test and follow up test scores for self-directed learning of the students who received reality group counseling were higher than those of the control group (p<.05). Moreover, the self-directed learning scores of the experimental group on the post-test and follow up test werehigher than on the pre-test (p<.05). The effect size was at the high level (ES = .96).

Downloads