ผลการปรึกษาทฤษฎีโครงสรางครอบครัวตอการดําเนินชีวิตของนักเรียนวัยรุน
Keywords:
นักเรียน - - การดำเนินชีวิต, นักเรียน - - การให้คำปรึกษา, การให้คำปรึกษา, ครอบครัวAbstract
การวิจัยนี้เปนการวิจัยเชิงทดลอง มีวัตถุประสงคเพื่อศึกษาผลการปรึกษาทฤษฎีโครงสรางครอบครัวตอ การดําเนินชีวิตของนักเรียนวัยรุน กลุมตัวอยางที่ใชในการวิจัยเปนนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายที่มีอายุ ระหวาง 15-18 ป โรงเรียนในเขตจังหวัดชลบุรีจํานวน 2 โรงเรียน ที่มีผลคะแนนจากแบบวัดการดําเนินชีวิตที่ ผูวิจัยสรางขึ้นตามแนวคิดการดําเนินชีวิตของวอลเตอรส ในระดับต่ํากวาเปอรเซ็นตไทลที่ 25ลงมา และสมัครใจ เขารวมการทดลอง จํานวน 20คน ดําเนินการสุมอยางงาย ใหนักเรียนโรงเรียนหนึ่งเปนกลุมทดลอง จํานวน 10 คน และนักเรียนอีกโรงเรียนหนึ่งเปนกลุมควบคุม จํานวน 10 คน เครื่องมือที่ใชในการวิจัย ไดแก แบบวัด การดําเนินชีวิตของนักเรียนวัยรุน และโปรแกรมการปรึกษาทฤษฎีโครงสรางครอบครัวแบบรายบุคคลที่ ผูวิจัยพัฒนาขึ้น จํานวน 10 ครั้ง ครั้งละ 45-60 นาที ดําเนินการทดลองสัปดาหละ 2 ครั้ง รวมทั้งสิ้น 5 สัปดาห โดยใชแบบแผนการวิจัยเชิงทดลองสองตัวประกอบแบบวัดซ้ําหนึ่งตัวประกอบ แบงการทดลองออกเปน 3 ระยะ คือ ระยะกอนการทดลอง ระยะหลังการทดลอง และระยะติดตามผลการทดลอง วิเคราะหความแปรปรวนแบบ วัดซ้ําประเภทหนึ่งตัวแปรระหวางกลุมและหนึ่งตัวแปรภายในกลุม และทดสอบความแตกตางรายคูโดยวิธี บองเฟอโรนี ผลการวิจัยปรากฏวา มีปฏิสัมพันธระหวางวิธีการทดลองกบัระยะเวลาอยางมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นักเรียนวัยรุนกลุมทดลองมีคะแนนการดําเนินชีวิตของนักเรียนวัยรุนสูงกวานักเรียนวัยรุนกลุมควบคุมในระยะ หลังการทดลองและระยะติดตามผลอยางมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักเรียนวัยรุนกลุมทดลองมีคะแนน การดําเนินชีวิตของนักเรียนวัยรุนในระยะหลังการทดลองและระยะติดตามผลสูงกวาระยะกอนการทดลองอยางมี นัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ.05This experimental research aimed to study the effects of structural family therapy on lifestyle of teenage students. The samples were 20 high school students from two schools in Chonburi province whose age were between 15-18 year old, those who had lifestyle’s scores less than 25th percentile and volunteered to participate in the study. They were randomly assigned to the experiment and control group, 10 persons in each group. The instruments used in this research consisted of teenage student lifestyle test and structural family therapy counseling program. The experimental group received 10 sessions of counseling for 5 weeks, twice a week, and each session lasted about 45-60 minutes. The study was divided into 3 phases: pre-experiment, post-experiment and follow-up. The data were analyzed by using repeated measures analysis of variance: one between-subjects variable and one within-subjects variable. The Bonferroni’s method was used to test for pair difference. The results revealed that the interaction between the method and the duration of the experiment was statistically significant at .05 level. The students in experimental group had the lifestyle test scores higher than the control group with statistical significant difference at .05 levels when measured in the post-experiment and follow-up phases. The students in an experimental group had the lifestyle test scores in the post-experiment and follow-up phases higher than the pre-experiment phase with statistical significant difference at .05 levels.Downloads
Issue
Section
Articles