การปรับตัวของนิสิตที่รับการปรึกษาออนไลนตามแนวทฤษฎีการปรึกษาแบบเนนทางออก
Keywords:
นักศึกษา - - การให้คำปรึกษา, การให้คำปรึกษา, การปรับตัว (จิตวิทยา)Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงคเพื่อศึกษาการปรับตัวของนิสิตที่รับการปรึกษาออนไลนตามแนวทฤษฎี การปรึกษาแบบเนนทางออก โดยการวิเคราะหบทสนทนาของการปรึกษาเพื่อบรรยายการปรับตัวของนิสิต ผูให ขอมูลคือนิสิตที่กําลังศึกษาในมหาวิทยาลัยบูรพา ประจําปการศึกษา 2557 จํานวน 13 คน คําถามการวิจัย คือ นิสิตที่เขารับการปรึกษาออนไลนตามแนวทฤษฎีการปรึกษาแบบเนนทางออก มีการเปลี่ยนแปลงเกี่ยวกับ การปรับตัวอยางไร ผูวิจัยดําเนินการเก็บรวบรวมขอมูลดวยตนเอง ในบทบาทของผูใหการปรึกษาผานกระบวนการ การปรึกษาออนไลนตามแนวทฤษฎีการปรึกษาแบบเนนทางออก ขอมูลที่ไดนํามาวิเคราะหแบบอุปนัย และ นําเสนอผลในภาพรวม ผลการวิจัย ปรากฏวา การปรึกษาออนไลนตามแนวทฤษฎีการปรึกษาแบบเนนทางออกชวยใหนิสิตที่ รับการปรึกษาสามารถพัฒนาตนเองโดยมีการปรับตัวดีขึ้น สรุปไดเปน 4 ดาน คือ 1) การปรับตัวดานการเรียน 2) การปรับตัวดานสัมพันธภาพกับเพื่อน 3) การปรับตัวดานสัมพันธภาพกับพอแม และ 4) การปรับตัวดาน สัมพันธภาพกับคนรักThe purpose of this research was to study the self-adjustment of undergraduate students through online solution-focused counseling. The conversations during counseling sessions were analyzed for narrative description on self-adjustment of students. The informants were 13 undergraduate students at Burapha University in the 2014 academic year. The research question of this qualitative study was how self-adjustment of undergraduate students who received online solution-focused counseling has changed. Researcher provided counseling through online solution-focused counseling process. The data were analyzed with analytic induction method. Conversations from all counseling sessions weregroup and coded. Theresults weredescribed in the holistic view. The results revealed that the online solution-focused counseling can help undergraduate students improve on their self-adjustment which were classified as a four dimension: 1) Academic adjustment 2) Friend relationship adjustment 3) Parents relationships and 4) Love relationships adjustment.Downloads
Issue
Section
Articles