ผลการปรึกษากลุมทฤษฎีปัญญานิยมตอการติดการใชงานเฟซบุกของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
Keywords:
การให้คำปรึกษา, จิตบำบัดแบบความคิดปรับเปลี่ยนพฤติกรรม, เฟซบุ๊ค, นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงคเพื่อศึกษาผลการปรึกษากลุมทฤษฎีปญญานิยมตอการติดการใชงานเฟซบุก ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย กลุมตัวอยางเปนนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย จํานวน 10คน ที่มีคะแนน การติดการใชงานเฟซบุกสูงกวาเปอรเซ็นตไทลที่ 75 ขึ้นไป และสมัครใจเขารวมการทดลอง โดยประเมินจากแบบ วัดการติดการใชงานเฟซบุกที่ผูวิจัยพัฒนาขึ้น กลุมตัวอยางไดรับการปรึกษากลุมทฤษฎีปญญานิยมที่ผูวิจัยพัฒนา ขึ้น เครื่องมือที่ใชในการวิจัย ไดแก แบบวัดการติดการใชงานเฟซบุก และโปรแกรมการใหการปรึกษากลุมทฤษฎี ปญญานิยม จํานวน 12 ครั้ง ครั้งละ50-90นาที สัปดาหละ2 ครั้ง ผูวิจัยประเมินการติดการใชงานเฟซบุกในระยะ กอนการทดลอง ระยะหลังการทดลอง และระยะติดตามผลการทดลอง ผลการวิจัย ปรากฏวา นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายที่ไดรับการปรึกษากลุมทฤษฎีปญญานิยม มีการ ติดการใชงานเฟซบุกในระยะหลังการทดลองนอยกวากอนทดลองอยางมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายที่ไดรับการปรึกษากลุมทฤษฎีปญญานิยมมีการติดการใชงาน เฟซบุกในระยะติดตาม ผลนอยกวากอนทดลองอยางมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ.05The purposes of this researchwereto study the effects of Cognitive Group Therapy to Facebook system stickiness of high-school students. The sample was the high-school students who had Facebook system stickiness scores upper than 75 percentile, who willing to participate this research project. The research instruments were Facebook system stickiness scale and group counseling program based on Cognitive Group Therapy, which were designed by the researcher. The experimental group received 12 sessions of counseling for six weeks, 50-90 minutes per time, twice a week. The data collection was divided into three phrases; pretest, posttest and follow-up. The research results shown that the Facebook system stickiness of high- school students who received counseling based on Cognitive Group Therapy in posttest phase was lower than the pretest phase, statistically significant difference at .05 level. Moreover, the Facebook system stickiness of high- school students who received counseling based on Cognitive Group Therapy in follow- up phase was lower than the pretest phase, statistically significant difference at .05level.Downloads
Issue
Section
Articles