การพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอรประเมินสมรรถนะความจําขณะคิดดานภาษาสําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Keywords:
ความจำ, โปรแกรมคอมพิวเตอร์, การเขียนโปรแกรม (คอมพิวเตอร์) ความจำขณะคิดAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงคเพื่อพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอรประเมินสมรรถนะความจําขณะคิดดานภาษา สําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายและตรวจสอบความตรงตามเกณฑสัมพันธของโปรแกรมที่พัฒนาขึ้นเทียบกับ โปรแกรมมาตรฐาน Automated Complex Span Task: CSTs ซึ่งเปนโปรแกรมที่ใชในการประเมินสมรรถนะ ความจําขณะคิดดานภาษา พัฒนาโดย Unsworth et al. (2005) ทํางานดวยโปรแกรม Inquisit 4.0 Lab การ วิจัยมี2 ขั้นตอน คือ 1) การพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร และ 2)การตรวจสอบความตรงตามเกณฑสัมพันธของ โปรแกรมคอมพิวเตอรที่พัฒนาขึ้นเทียบกับโปรแกรมมาตรฐาน CSTs กลุมตัวอยางเปนนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 ปการศึกษา 2557 โรงเรียนชลกันยานุกูล แสนสุข จังหวัดชลบุรี จํานวน 54 คน ไดมาจากการสุมแบบกลุม เครื่องมือที่ใชในการวิจัย คือ โปรแกรมคอมพิวเตอร ประกอบดวยกิจกรรมประเมินแบบซับซอนสองกิจกรรม คือ กิจกรรมขณะคํานวณและกิจกรรมขณะอาน โปรแกรมมาตรฐาน CSTsและแบบประเมินความพึงพอใจในการใช โปรแกรม วิเคราะหขอมูลดวยคาสถิติพื้นฐานและตรวจสอบความตรงตามเกณฑสัมพันธโดยใชคาสัมประสิทธิ์ สหสัมพันธเพียรสัน ผลการวิจัยปรากฏวา 1.โปรแกรมคอมพิวเตอรประเมินสมรรถนะความจําขณะคิดดานภาษาสําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ตอนปลายที่พัฒนาขึ้นในบริบทภาษาไทย ประกอบดวยกิจกรรมประเมินแบบซับซอนสองกิจกรรม คือ กิจกรรรม ขณะคํานวณและกิจกรรมขณะอาน ทํางานดวยโปรแกรมสําเร็จรูป Super Lab 5.0 สามารถประเมินผานหนา จอคอมพิวเตอรโดยใชเมาสเปนอุปกรณหลักและโปรแกรมสามารถแสดงผลการประเมินไดเชนเดียวกับโปรแกรม มาตรฐาน CSTs และมีผลการประเมินความพึงพอใจในการใชงานโปรแกรมดานความสะดวกในการใชงานและ ดานลักษณะทั่วไปของโปรแกรมอยูในระดับมาก 2. โปรแกรมที่พัฒนาขึ้นมีความตรงตามเกณฑสัมพันธเทียบกับโปรแกรมมาตรฐาน CSTs อยางมี นัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ.01The objectives of this research were to develop a computer program for phonological working memory assessment of upper secondary school students and to evaluate the criterionrelated validity of the developed program compared with the standard program, Automated Complex Span Tasks (CSTs). The research were divided into two steps: 1) develop a computer program for phonological working memory assessment of upper secondary school students, and 2) evaluate the criterion-related validity of the computer program compared with the standard program CSTs. The sample includes 54 upper secondary school students in the academic year 2014 from Chonkanyanukul Saensuk School, Chon Buri province by cluster random sampling. The research instrument were a computer program for phonological working memory assessment of upper secondary school students consisted of two complex span tasks (operation span task (OS) and reading span task (RS)), standard program CSTs, and satisfaction questionnaires on using computer program. Data were analyzed by using basic statistical analysis and Pearson’s correlation coefficient to determine the criterion-related validity of developed program. The results showed that: 1. The developed computer program in Thailand context consisted of two complex span tasks, operation span task and reading span task worked on Super Lab 5.0 program. The program featured several forms and methods of assessment and evaluation that were being displayed across the personal computer (PC) screen by using the mouse driven similar to the CSTs standard program. A satisfaction on using computer program is on a good level for both the ease of use and its generalization. 2. The developed computer program meets the criterion-related validity with standard program CSTs at a significant level of .01.Downloads
Issue
Section
Articles