ทักษะการช่วยเหลือตนเองในชีวิตประจำวันของเด็กปฐมวัยผ่านการสอนแบบมอนเตสซอรี่ในกิจกรรมกลุ่มประสบการณ์ชีวิต

Authors

  • จุฬินฑิพา นพคุณ

Keywords:

การช่วยเหลือตนเอง, ชีวิตประจำวัน, เด็กปฐมวัย, การสอน, มอนเตสซอรี่, กิจกรรมกลุ่ม, ประสบการณ์ชีวิต

Abstract

         เด็กปฐมวัยช่วงอายุ 3-6 ปี ควรมีคุณลักษณะที่พึงประสงค์ตามวัยในการช่วยเหลือตนเอง ในการปฏิบัติกิจวัตรประจำวัน ประกอบด้วย การแต่งตัว การรับประทานอาหาร และการใช้ห้องน้ำห้องส้วม การสอนแบบมอนเตสซอรี่จะช่วยพัฒนาให้เด็กปฐมวัย มีทักษะในการช่วยเหลือตนเองในชีวิตประจำวันดีขึ้น เนื่องจากมีหลักการสอนที่สอดคล้องกับหลักการฝึกปฏิบัติการดูแลตนเองในชีวิตประจำวันมีกิจกรรมในกลุ่มประสบการณ์ชีวิตซึ่งจะช่วยให้เด็กสามารถดูแลกิจส่วนตนรวมทั้งการควบคุมการเคลื่อนไหวของร่างกาย โดยเฉพาะการฝึกฝนการใช้กล้ามเนื้อมัดเล็ก และการประสานสัมพันธ์ระหว่างมือกับตา ซึ่งจะทำให้เด็กสามารถแต่งตัวรับประทานอาหาร และใช้ห้องน้ำ ห้องส้วมได้เป็นอย่างดี          Preschool children who are between the ages of 3-6 years old need to master certain self-care skills, including getting dressed, having meals, and using the restroom. The Montessori Approach can be used to enhance preschool children’s ability to take care of themselves in everyday life through them self-learning self-care skills by participating in activities involving practical life activities related to different aspects of self-care and connected to body movements. The approach specifically encourages preschool children to use certain small muscles and to practice eye-to-hand coordination to enable them to perform essential everyday tasks, such as dressing, eating, and using the restroom properly.

Downloads