การพัฒนาระบบการจัดการการศึกษาปฐมวัยที่มีประสิทธิผล สำหรับสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน

Authors

  • ศุภณัฐ อินทร์งาม
  • อำนาจ ชนะวงศ์

Keywords:

การศึกษาปฐมวัย, ประสิทธิผล, การพัฒนาระบบ

Abstract

        การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาระบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่มีประสิทธิผล สำหรับสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน 2) ประเมินผลการใช้ระบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่มีประสิทธิผล สำหรับสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานการดำเนินการวิจัยระยะที่ 1 พัฒนาระบบการจัดการการศึกษาปฐมวัยที่มีประสิทธิผล ประชากร ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 7 คน ระยะที่ 2 ประเมินผลการใช้ระบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่มีประสิทธิผล ประชากร ได้แก่ ครูและบุคลากร กรรมการสถานศึกษา ผู้ปกครองนักเรียน จำนวน 65 คน และนักเรียนชั้นอนุบาล จำนวน 24 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถาม แบบประเมิน และแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่าระบบการจัดการการศึกษา ปฐมวัยที่มีประสิทธิผล สำหรับสถานสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานปัจจัยนำเข้า ประกอบด้วย ภาวะผู้นำของผู้บริหาร คุณลักษณะของครูปฐมวัยสิ่งอำนวยความสะดวกและการบริการ ความ ร่วมมือของชุมชนและผู้ปกครอง ความพร้อมของผู้เรียน นโยบายที่เกี่ยวข้อง กระบวนการ ประกอบด้วย การแต่งตั้งคณะทำงาน การสร้างความรู้ความเข้าใจ การเตรียมวัสดุอุปกรณ์และเครื่องมือประเมิน การพัฒนาครู  การพัฒนาหลักสูตร การจัดประสบการณ์ การจัดสภาพแวดล้อม การประเมินพัฒนาการการนิเทศติดตาม การประเมินผล ผลผลิต ประกอบด้วย พัฒนาการด้านร่างกาย พัฒนาการด้านอารมณ์ - จิตใจ พัฒนาการด้าน สังคม พัฒนาการด้านสติปัญญา ความพึงพอใจ ข้อมูลป้อนกลับ ประกอบด้วยรายงานผลระบบย่อย ได้แก่  ระบบการพัฒนาหลักสูตร ระบบการพัฒนาครู ระบบการจัดประสบการณ์ ระบบการจัดสภาพแวดล้อม ระบบการประเมินพัฒนาการ การประเมินการใช้ระบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่มีประสิทธิผล สำหรับสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระบวนการดำเนินงานโดยรวมอยู่ในระดับมากพัฒนาการของผู้เรียนโดยรวมอยู่ในระดับดีมาก ความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมาก            The objectives of this research were 1) to develop a system for effective early childhood education in schools under Office of the Basic Education Commission 2) to evaluate result of a system for effective early childhood education in schools under Office of the Basic Education Commission. The research methodology was divided into 2 phases: 1) to develop a system for effective early childhood education from seven experts 2) to evaluate result of a system for effective early childhood education. The sample consisted of 65 people: teachers, academicians, educational institution board, parents/guardians and 24 early childhood students. The research instruments were: questionnaires, assessment forms and interview forms. Statistics used for data analysis were average and standard deviation.           The results of this study were as follow:           A system for effective early childhood education consisted of: the input elements including the leadership of administrators, early childhood teacher’s personality, facilities and service, participation of community parents/guardians, readiness of learners and reference policies; the process elements including appointment and responsibilities of working groups, enhancing knowledge and understanding, preparation of assessment tools, early childhood teacher development, childhood curriculum development, experience for early childhood, environmental management, early childhood development assessment, supervision, evaluation; the output elements including physical development, emotional development, mental development, social development, intellectual development and satisfaction; the feedback elements including reporting; the subsystem of school including early childhood curriculum development system, early childhood teacher development system, experience for early childhood system, environmental management system and early childhood development assessment. The evaluation results of a system for effective early childhood education in schools under Office of the Basic Education Commission; the process overall appropriate was in high level, the early childhood development overall was in the highest level as well as the satisfaction overall was in high level.

Downloads