ความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษา ที่มีต่อผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐานในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ

The Linear Structure Relation of Strategic Leadership of School Administrators Affecting on Educational Outcomes of Basic Education Schools in the Northeastern Part of Thailand

Authors

  • สุวิทย์ ครึกกระโทก

Keywords:

ภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์, ผลลัพธ์ทางการศึกษา, Strategy Leadership, Education Outcomes

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา 1) ระดับภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 2) ระดับผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน 3) ความสัมพันธ์ของตัวแปรภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ การบริหารเชิงกลยุทธ์ ภาวะผู้นําการมีส่วนร่วม การมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง พฤติกรรมการสอนของครู และพฤติกรรมการเรียน ของนักเรียนที่มีต่อผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน และ 4) ลักษณะความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นภาวะผู้นํา เชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาที่มีต่อผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน ประชากร ได้แก่ สถานศึกษาในภาค ตะวันออกเฉียงเหนือ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ สถานศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนล่าง ปีการศึกษา 2553 จำนวน 327 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูลการวิจัยประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา ครู และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ตัวแปรที่ศึกษา ตัวแปรตาม ได้แก่ ผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน ประกอบด้วย การเป็นคนดี การเป็นคน เก่ง และการเป็นอยู่อย่างมีความสุข ตัวแปรอิสระ ได้แก่ ภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ การบริหารเชิงกลยุทธ์ ภาวะผู้นํา การมีส่วนร่วม การมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง พฤติกรรมการสอนของครู และพฤติกรรมการเรียนของนักเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า มีค่าดัชนีความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ตั้งแต่ 0.85 ถึง 0.94 และค่าความเชื่อมั่น ตั้งแต่ 0.83 ถึง 0.94 การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรม SPSS สําหรับสถิติพื้นฐาน และการหาความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้น ผลการวิจัยพบว่า 1. ระดับภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อยู่ในระดับมาก 2. ระดับผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนรายด้าน พบว่า ด้านการเป็นอยู่อย่างความสุข การเป็นคนดี อยู่ในระดับมาก และการเป็นคนเก่ง อยู่ในระดับต่ำ 3. พฤติกรรมการเรียนของนักเรียนมีอิทธิพลทางตรงเชิงบวกต่อผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน 4. ภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ การบริหารเชิงกลยุทธ์ และภาวะผู้นําการมีส่วนร่วมของผู้บริหาร มีอิทธิพลทางอ้อม และโดยรวมเชิงบวก ต่อผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน 5. แบบจำลองความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงสาเหตุของภาวะผู้นําเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารที่มีต่อผลลัพธ์ทางการศึกษาขั้นพื้นฐาน มีความสอดคล้อง และกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์  The objectives of this research were to study: 1) the level of strategic leadership of the school administrators, 2) the level of educational outcomes of the basic educational schools, 3) the causal relation of the strategic leadership, strategic administration, participative leadership, parental participation, teachers' pedagogical behaviors, and also students' learning behaviors as independent variables of the school administrators affecting on educational outcomes of basic educational schools within northeastern part, and 4) the relative characteristics of relation of the linear structure equation of strategic leadership of school administrators affecting on educational outcomes of basic education schools in the part as such. The samples used in this research were 327 schools in the lower northeastern part of Thailand in B.E. 2553. The informants in this research were school administrators, teachers, and the Matthayomsuksa three students. The variables used in this study were the basic educational outcomes as the dependent variables, and strategic leadership, strategic administration, participative leadership, parental participation, teachers' pedagogical behaviors, and also students' learning behaviors as independent variables. The questionnaires used in this research were the 5 rating scales with the content validity between 0.85-0.94 and reliability at 0.83-0.94. In this case, the SPSS program for the basic statistics and for finding the linear structure relation. The findings of this research were as follows: 1. The strategic leadership of the basic educational schools administrators was high level.  2. The educational outcomes of the basic educational schools were moderate level. If considering each of items of factors to: the live a happy life and being an elite man in high level, and to be good citizen in the low level.  3. Variables as effecting to the educational outcomes were to students' learning behaviors strategic directly affecting in the most positive.  4. Strategic leadership, strategic administration and participative leadership of school administrator indirectly affecting in the positive level to the educational outcomes.  5. A simulator model of multiple correlation of administrator strategic leadership affecting the educational outcomes of the lower northeastern part is consistent and congruent with the empirical data.

Downloads

Published

2024-03-12