การพัฒนาและตรวจสอบความตรงของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของสมรรถภาพบัณฑิต ของนิสิตบัณฑิตศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
The development and validation of a causal model of graduate capabilities of graduate students at Chulalongkorn University
Keywords:
สมรรถภาพบัณฑิต, โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ, นิสิตบัณฑิตศึกษา, Graduate Capabilities, Causal model, Graduate studentsAbstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพการเรียนการสอนที่ส่งอิทธิพลต่อสมรรถภาพบัณฑิตระหว่าง นิสิตบัณฑิตศึกษาหลักสูตรในเวลาราชการและหลักสูตรนอกเวลาราชการ 2) พัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ ของสมรรถภาพบัณฑิต และตรวจสอบความตรงของโมเดล และ 3) ทดสอบความไม่แปรเปลี่ยนของโมเดลระหว่าง หลักสูตรในเวลาราชการกับหลักสูตรนอกเวลาราชการ กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตปริญญามหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย จำนวน 640 คน ผลการวิจัยที่สำคัญสรุปได้ว่า 1) การจัดการเรียนการสอนของหลักสูตรในเวลาราชการ และหลักสูตรนอกเวลาราชการมีความคล้ายคลึงกัน โดยที่หลักสูตรนอกเวลาราชการจะมีความยืดหยุ่นกว่าในเรื่องของวิธีการสอน ความสัมพันธ์ระหว่างอาจารย์และนิสิตที่ดีต่อกันในหลักสูตรทั้งสองส่งผลให้บรรยากาศภายในชั้นเรียนดีขึ้น การให้คำปรึกษาวิทยานิพนธ์จะเป็นลักษณะของการสอนงาน 2) โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของสมรรถภาพ บัณฑิตที่ที่พัฒนาขึ้นมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของสมรรถภาพ บัณฑิตมีความไม่แปรเปลี่ยนในด้านรูปแบบโมเดล แต่มีความแปรเปลี่ยนของค่า พารามิเตอร์ทุกค่าที่ทดสอบ The purpose of this research were: 1) to study the instructional situation affecting the graduate capabilities in the official time and special time graduate programs, 2) to develop and validate the causal model of graduate capabilities, and 3) to test the invariance of the causal model of graduate capabilities across the official time and special time graduate programs. The sample was 640 graduate students of both programs enrolled at Chulalongkorn university. The major research findings were: 1) The educational provisions of both programs were similar; however, the special time graduate program provided more flexibility in terms of teaching method. The good relationship between teacher and students in both programs helped promote a better class environment Thesis consultation was given in terms of mentoring. As a consequence, cooperative leaning was encouraged and graduate capabilities were developed. 2) The causal model of graduate capabilities fitted the empirical data. The developed causal model of graduate capabilities displayed invariance in the model form; however, it varies in allDownloads
Published
2024-03-13
Issue
Section
Articles