การใช้แบบจำลองส่วนประสมทางการตลาดเพื่อศึกษาการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาต่อในระดับปริญญาตรีของนักศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาเอกชน

A use of marketing mix model in a study of students' decision to study for undergraduate degree at Thai private institute

Authors

  • วิชิต อู่อ้น

Keywords:

การตลาด, การตัดสินใจ, การศึกษาขั้นอุดมศึกษา, สถาบันอุดมศึกษาเอกชน

Abstract

การวิจัยเรื่องการใช้แบบจำลองส่วนประสมทางการตลาดเพื่อศึกษาการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษา ต่อในระดับปริญญาตรีของนักศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาเอกชน มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นที่มีผลต่อปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าศึกษาต่อหลักสูตรปริญญาตรี ได้แก่ ปัจจัยทางด้านการจัดการการศึกษา ปัจจัยทางด้านการกำหนดราคา ปัจจัยทางด้านการวางทำเลที่ตั้งและปัจจัยทางด้านการส่งเสริม ชื่อเสียงของมหาวิทยาลัยเครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย (x) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ค่า t-test และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way Analysis of Variance) ผลการวิจัยพบว่า ความคิดเห็นของนักศึกษาต่อปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าศึกษาต่อหลักสูตรปริญญาตรีอยู่ในระดับมากทุกปัจจัย The objective of this research were study the use of marketing mix model in a study of students' decision to study for undergraduate degree at Thai private institute. The model of the studied included education management, price setting, location and the university's reputation in higher education for Thai private institute. The sample group used in this research included 1st year 1,024 students in the 2003 academic year from 63 Thai private institutes in Thailand. The respond rate on this study was 85.33 %. The statistic were used descriptive analysis and One-way ANOVA. Descriptive analysis used percentage, standard deviation, and t-test to analyzed the general information. One-way ANOVA used to test the hypotheses. The finding indicated that the student used the marketing mix factor on their decision to study for undergraduate degree at Thai private institute almost high.

Downloads

Published

2024-02-15